Forever 80's

Donderdag, 23 maart, 2023

Geschreven door: Roelof Bouwman, Minke de Vogel
Artikel door: Peter van Bavel

Het levensgevoel van de jaren tachtig in advertenties

[Recensie] Een decennium waarvan je geen afscheid kunt nemen. Nog altijd zijn de jaren ’80 hip of zijn ze door bingewatchseries als Stranger Things (Netflix) weer hot geworden. Niet alleen de nostalgie wanneer je ouder wordt maar ook het einde van de Koude Oorlog met een veranderd politieke klimaat middels perestrojka en glasnost zorgden uiteindelijk voor een ontspannen sfeer in de Lage Landen.

De schrijvers en samenstellers van dit boek zijn Roelof Bouwman, historicus en jarenlang redacteur van HP/De Tijd en daarnaast auteur van boeken. De canon van Nederland en Wij van de HBS zijn van zijn hand en stralen stuk voor stuk naast historie ook een vorm van nostalgie uit. Minke de Vogel studeerde kunstgeschiedenis, werkt als freelance journalist en is gespecialiseerd in interieur en design.

Drie jaar geleden recenseerde ik hun vorige boek: 70’s; het levensgevoel van de jaren zeventig in advertenties en waardeerde het met de maximale score. De opzet van het boek is met Forever 80’s identiek gebleven aan die van zijn voorganger.

De ondertitel van het boek luidt Het levensgevoel van de jaren tachtig in advertenties. Het dekt de lading slechts ten dele. Het boek biedt immers ook teksten die je meenemen naar het decennium waarin veel spanning uiteindelijk ten goede keerde. En die veel aha erlebnis brengt.

Spetters
De release van de controversiële film Spetters vormde in 1980 het startsein van een samenleving waarin mannen meer seks wilden en vrouwen meer zelfstandigheid en gelijkheid. Een aantal kabinetten Lubbers, de eerste voetbalwinst op een toernooi voor het Nederlands elftal op het EK van 1988, beroemd bloot in de Playboy en Penthouse en de hoogtijdagen van de Tegenpartij met Jakobse en Van Es (typetjes van Kees van Kooten en Wim de Bie) en de winst in de Tour de France van Joop Zoetemelk in 1980 zijn maar enkele van de honderden voorbeelden die voorbij komen.

Het boek is volledig in kleur gedrukt op een zware kwaliteit papier. Het is wederom een rijk bezit om dit in je boekenkast te mogen zetten. Hier mogen auteurs, uitgever en vormgever enorm trots op zijn.

De advertenties vormen een ander hoogtepunt in het boek. De jaren ’80 kenden een enorme groei in de verkoop en het aanbod van geschreven pers. Alles gebeurde in tegenstelling tot nu, op papier. Tijdschriftenwinkels hadden een enorme collectie aan binnenlandse en buitenlandse kranten, magazines, week en maandbladen en glossy’s. Los van alle thema’s hadden ze één ding gemeen: Reclames middels paginagrote advertenties.

In dit boek zijn ze gecategoriseerd op thema en bevatten ze een aantal onvergetelijke reclameslogans als ‘U moet de groenten van Hak hebben’ en ‘Melk, de witte motor’. Voor het eerst werden er in de jaren tachtig bekende mensen gebruikt om producten aan te prijzen of werd de toekomst van een product door een bekende Nederlander bepaald. In het laatste geval was komiek Youp van ’t Hek persoonlijk verantwoordelijk voor het ten grave dragen van het alcoholvrije biermerk Buckler.

In plaats van het blijven opsommen van voorbeelden uit de Eighties die je in dit boek kunt terugvinden, kun je beter naar de boekhandel rennen om dit boek te kopen. Dit boek wil je niet als digitaal boek. Dit wil je cadeau geven én krijgen.

Forever 80’s! Was het maar altijd zo’n feest. Dit boek helpt je in de huidige hectische en onrustige tijd aan uren nostalgisch geuren, smaken, beelden, gevoelens en geluiden snuiven. Een weldadige prikkeling voor alle zintuigen. Een cadeau tip van formaat voor iedereen die de drieënveertig is gepasseerd.

Eerder verschenen op Boeken-cast