Gelukkig gevoelig

Dinsdag, 6 juni, 2023

Geschreven door: Mariëlle Poland
Artikel door: Nico Voskamp

Handvatten voor jezelf

[Recensie] Mariëlle Poland begeleidt in haar praktijk ‘De Zilveren Maanvlinder’ kinderen die door (of ondanks) hun hooggevoeligheid buiten de ‘normale’ boot vallen. Met de ervaring die ze in haar werk heeft opgebouwd maakte ze dit boek voor hoog-sensitieve kinderen. Ze omschrijft het zelf als: ‘Een doe-boek dat ook nog eens heel veel inspiratie en bewustzijn creëert. Een mooie mix van activiteiten, oefeningen, verhalen die bewust zijn en geruststelling geven aan kinderen, ouders en begeleiders van hoog gevoelige kinderen.’

Een mix is het zeker, als we aan het lezen slaan. Het is prima leesbaar, helder geschreven, en voert de lezer door een handig schema waarmee een speelse dialoog met het kind kan worden aangegaan.

Zo neemt boek de lezer mee aan de hand van de zeven G’s. Dat zijn basiselementen om dicht bij jezelf te komen, te blijven en in je kracht te staan. Als voorbeeld deze drie:

-Gevoel. Dit neemt de lezer mee terug naar zijn/haar gevoel, en laat voelen hoe het is om hooggevoelig te zijn.
-Gezond. In het kort: zorg voor jezelf.
-Gewoon jezelf. Als hooggevoelig kind ben je zoekend, maar waarnaar? Deze G laat je zien dat je goed bent zoals je bent.

Dans Magazine

Het lijkt voor de hand liggend, maar het rijtje G’s opent een hele wereld. Samen met de ouders kan het kind zijn/haar eigen zintuigen ontdekken. Wat hoor je, proef je, voel je? Of in welk humeur ben je eigenlijk? Ben je blij of boos? Daarover gaat deze ‘Ladder van Vlinder’:

“De Ladder van Vlinder
 Mama ging naast haar zitten. Ze zuchtte en legde haar hand op Vlinders knie. ‘Sorry,’ zei ze. ‘Jij zat in het rood en ik denk ik ook.’ Vlinder keek verbaasd op. ‘In het rood? Wat bedoel je daarmee?’ Mama haalde iets achter haar rug tevoorschijn. Het leek op een ladder met stoplichtkleuren. ‘Ik heb iets nieuws geleerd,’ legde mama uit. ‘Ik heb gelezen dat je je gevoel in kleuren kunt uiten en ik heb ook geleerd dat grote mensen vaak niet zo handig reageren op wat kinderen doen. Kijk hier, onder aan de ladder gebruik ik de kleur groen. Daar voel ik me ontspannen en fijn. Dan lach ik en kan ik fijn met jullie praten en zo. Ik voel me fijn als ik lekker kan wandelen of lezen of in het zonnetje kan zitten of lekker wat kan schrijven. Als ik een beetje gespannen raak, dan ga ik wat drukker doen, meer bewegen, meer vragen en dan let ik meer op jullie. Ik zit dan hier bij geel. In oranje ga ik mopperen, dingen vergeten, druk doen en niet zo leuk praten tegen jullie. Of ik ga juist helemaal niets meer doen. En als het goed mis is, dan zit ik in rood.’ Vlinder knikte en zei: ‘Dan ben je echt boos, hè mam.’”

Tja lezer, helaas kan deze recensie slechts een fractie aanstippen van de inhoud van dit boek. Er rest slechts één advies: neem kennis van de wijsheid en ervaring in het boek. Je kind zal je dankbaar zijn.

Voor het eerst verschenen op Bazarow. Ook verschenen op Nico’s recensies