Getekend landschap

Donderdag, 31 augustus, 2023

Geschreven door: Dirck Nab
Artikel door: Evert van der Veen

Natuurlijke impressies

[Recensie] In het liggende royale formaat van Getekend landschap komen de tekeningen die in het duinlandschap van Noord-Holland zijn gemaakt goed tot hun recht. Ze zijn in bruin of blauw krijt gemaakt of getekend met een voorwerp dat in Oost-indische inkt is gedompeld.

De stijl van tekenen is krachtig, zelfs wel indringend te noemen en spreekt tot de verbeelding omdat niet alles tot in detail is ingevuld en daarom iets of misschien wel veel aan de kijker overlaat. De tekeningen bestaan uit duidelijke lijnen, tamelijk ruwe maar daarom wel trefzekere vormen.

Atelier
Het landschap zelf staat steeds centraal in het werk van Dirck Nab en daarom zijn er geen mensen afgebeeld. Op enkele pagina’s staan foto’s, ook van het atelier van Dirck Nab. Over zijn werk zegt hij: ‘Je geeft je in wezen over aan het landschap. Je wilt het niet beter weten dan het landschap, je bent eigenlijk ondergeschikt aan het landschap. Dit ervaren is iets dat je voelt bij een tekening die goed wordt’.

Dirck Nab wil in zijn werk het landschap niet romantiseren maar laat de natuurlijke ruimte in al zijn ongereptheid louter voor zichzelf spreken. Zo wil hij tot de essentie van het landschap doordringen en dit aan het papier toevertrouwen. Zijn tekeningen hebben daarom iets – schijnbaar – eenvoudigs omdat hij ervoor kiest om al het overbodige achterwege laten.

Het boek Getekend landschap heeft aantekeningen en teksten van de auteur die Dirck Nab jeugdherinneringen ophaalt waarin naar voren komt dat hij als 12-jarige jongen al graag tekende. Huigen Leefland, conservator van het Rijksprentenkabinet en schrijver Sjoerd Kuyper leveren ook tekstbijdragen. Daarnaast zijn er gedichten van Ineke Holzhaus, Theo Olthuis, Harry ter Balkt en Fernando Pessoa.

Dirck Nab is graficus, schilder en tekenaar.