Het geheim van Belmonte

Zaterdag, 31 juli, 2021

Geschreven door: Antonia Riepp
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Een Italiaans gastarbeiders-gezin in Duitsland

[Recensie] Het boek begint in augustus 1944 met het verhaal van de overgrootmoeder van Simona, Teresa, die dan twintig is. Het hoofdstuk schetst vanuit het perspectief van Teresa in retrospectief hoe Marken (een regio in de buurt van Toscane) de oorlog en de burgeroorlog onder de Italianen heeft beleefd en overleefd. En terwijl het verhaal vertelt over de hoop van de inwoners op betere tijden, op meer mogelijkheden voor iedereen, niet alleen voor de rijken, overkomt Teresa iets verschrikkelijks.

Het verhaal van overgrootmoeder Teresa wisselt af met het verhaal van de negenentwintigjarige Simona, dat zich in het heden afspeelt. Teresa is landbouwarchitecte en ontwerpt tuinen voor klanten. Marina, haar moeder, heeft Simona nooit verteld wie haar vader is. En omdat het Marina niet zo goed lukt om Simona op te voeden is Simona vooral door haar oma Franca opgevoed. Groot is de schok voor Simona dan ook, wanneer Franca plotseling aan hartfalen overlijdt. Franca, dochter van Teresa, was als gastarbeidster naar Duitsland gekomen.

“Ze had het verleden achter zich gelaten en zich zo goed mogelijk aangepast: ze was getrouwd, sprak bijna foutloos Duits, las Duitse boeken en de Allgäuer Zeitung, richtte het huis ‘gezellig’ in en scheidde haar afval. Maar dat alles kon niet verhullen dat ze in haar hart altijd een Italiaanse was gebleven. Ze had alleen een ander etiket op zichzelf geplakt. Zodra ze met Simona alleen was, ging ze over op een andere taal. Ze kookte heel vaak Italiaans, meed de felle zon en ging elke zondag naar de kerk.”

Na het plotselinge overlijden van haar oma vertrekt Simona naar het verre Belmonte. Daar vindt ze het levensverhaal van Franca op cassettes. Beetje bij beetje volgt Simona de sporen van haar voorouders, van een verlaten klooster naar een landgoed met een verlegen eigenaar, waar ze uiteindelijk een angstaanjagende waarheid ontsluiert.

Schrijven Magazine

Het geheim van Belmonte is een historisch mooi uitgewerkt verhaal dat de lezer gevoelig maakt voor de armoede op het Italiaanse platteland vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het is een verhaal over de hoop waarmee inwoners naar Duitsland trokken om een nieuw, beter leven voor zichzelf en hun geliefden op te bouwen en de obstakels die ze daarbij moesten overwinnen. Het is ook een verhaal over de wonden die de oorlog kan nalaten en de gevolgen die dat enkele generaties later nog kan hebben. Het geheim van Belmonte is een in historisch opzicht zorgvuldig uitgewerkt verhaal dat constant blijft boeien. Enige minpuntje aan het boek vind ik het medium van de cassettebandjes dat wat gekunsteld overkomt en ook geen duidelijke verklaring krijgt.

De auteur

Antionia Riepp is het pseudoniem van een Duitse bestsellerauteur (Susanne Mischke) die al meer dan twintig jaar thrillers publiceert. Ze heeft meerdere onderscheidingen ontvangen, haar boeken zijn in verschillende talen vertaald en twee van haar bestsellers zijn verfilmd. Het geheim van Belmonte is haar eerste historische roman, een familiesaga. Antionia Riepp woont momenteel in Allgäu.