Het geheime boek van Flora Lea

Zaterdag, 9 september, 2023

Geschreven door: Patti Callahan Henry
Artikel door: Joke Zwier

Zoektocht naar belangrijke dingen in het leven

[Recensie] Het leven zit vol vragen en antwoorden die niet altijd eenvoudig te vinden zijn. Mensen scheppen verhalen en schrijven hun eigen boek in de loop van hun bestaan. Het is soms een ware zoektocht naar belangrijke dingen in het leven. In Het geheime boek van Flora Lea van Patti Callahan Henry komt dit goed tot uitdrukking.

Pied Piper
Callahan Henry is altijd gefascineerd door de wereld die we niet kunnen zien. Ze ontdekte tijdens onderzoek voor een andere roman een stukje opmerkelijke Britse geschiedenis. In 1939 werden  bij Operatie Pied Piper Britse kinderen uit grote steden weggestuurd, naar het platteland, Amerika, Canada, Australië en Zuid-Afrika, om ze te beschermen tegen Duitse bommen. Alles met de bedoeling om ze een veilig thuis te geven. De vergelijking met de rattenvanger van Hamelen, een legende die door de jaren heen, steeds op een andere manier verteld wordt, is snel gemaakt. De grote vraag die bij Callahan Henry rees was of de regering de legende over verdronken en verdwenen kinderen niet kende? En zo ontstond Het geheime boek van Flora Lea.

Whisperwood
Hazel, veertien jaar, en Flora, vijf jaar, worden samen met meerdere kinderen ondergebracht op het platteland om de naderende dreiging van vallende bommen te ontlopen. De familie Aberdeen, bestaande uit Bridie en haar zoon Harry geven ze een liefdevol thuis in een angstaanjagende tijd voor de zusjes die gescheiden zijn van hun moeder. Om de angstige Flora tot rust te brengen vertelt Hazel haar elke avond voor het slapen gaan en soms overdag een verhaal over een zelfverzonnen wereld, Whisperwood, een onzichtbare plek die in hun hart zit en een veilig toevluchtsoord is. Met zijn drieën trekken ze door de sprookjesachtige omgeving en een holle boomstam wordt voor Hazel en Flora een plek om te dromen en schuilen als het even moeilijk wordt. Hun vredige bestaan wordt verstoord wanneer Flora op een dag spoorloos verdwijnt bij de rivier, met achterlating van haar favoriete teddybeer. Wat is er gebeurd? Het is iets wat Hazel twintig jaar lang bezig zal houden en haar leven beheerst.

Bevlogenheid
Callahan Henry heeft een beschrijvende, soms haast poëtische stijl met af en toe lange uitgebreide zinnen. De betovering, bevlogenheid van het verhalen vertellen klinkt door in het boek. Met wisselingen tussen heden en verleden, cliffhangers en de vertelwijze vanuit wisselende perspectieven is het een verhaal dat niet weg te leggen is.  De personages zijn herkenbaar en goed vormgegeven. De lezer gaat houden van de beide zusjes en leeft volop mee. Hazel is impulsief, zit vol schuldgevoel,  is volhardend in haar zoektocht en is zoekende.  Ze hoort de echo van haar woorden in het verleden: “Ik zal je nooit alleen laten.”  Een belofte die ze voor haar eigen gevoel gebroken heeft en haar ontwikkeling in de weg heeft gestaan. Bridie is een warme, wijze vrouw met veel geduld en het hart op de juiste plek. Schuldgevoelens, liefde, vergeving en verdriet het zijn allemaal thema’s die voorbij komen in dit prachtige boek en op een indrukwekkende manier vorm krijgen. En Whisperwood is nooit ver weg.

In opmerkingen van de auteur geeft zij een toelichting op het boek en geeft aanbevelingen voor boeken en websites over de operatie Pied Piper.

Met Het geheime boek van Flora Lea wordt een verhaal in een verhaal verteld, dat de lezer laat nadenken over het maken van keuzes en de consequenties ervan.