Recensie: Het hoge noorden

Dinsdag, 17 oktober, 2023

Geschreven door: Ulf Kvensler
Artikel door: Wilma Hartman

Echte topper laat slechts een van de vier vrienden terugkeren

Er zijn al zoveel goede Scandinavische thrillerschrijvers en schrijfsters zou Ulf Kvensler daar nog bij passen? Hij is een Zweedse scenarioschrijver die meerdere televisieseries heeft gemaakt en geproduceerd. Het hoge noorden is zijn debuutthriller. Anna, Henrik en Milena gaan elk jaar op wandelvakantie.

Voor de start van de wandelvakantie vertelt Milena dat ze iemand heeft ontmoet, Jacob. Ze is verliefd en wil graag dat hij meegaat op wandelvakantie. Anna en Henrik stemmen uiteindelijk hiermee in. Eenmaal onderweg komt Jacob, een ervaren bergwandelaar en klimmer, met het alternatieve voorstel om naar het gebied Sarek te gaan, ook wel de laatste wildernis van Europa genoemd. De groep stemt in met de aanpassing en dat is de start van een helse tocht waar niets is zoals het lijkt. Er komt er maar één terug.

Ruige natuur
Het is duidelijk: Ulf Kvensler hoort bij de top van de schrijvers en schrijfsters van Scandinavische thrillers. Vanaf de eerste pagina wordt een compleet beeld geschetst van de setting, de hoofdpersonages en hun persoonlijke situaties. Het leuke is dat Kvensler je meeneemt naar het verleden om een herinnering of gebeurtenis uit het leven van de hoofdpersonages te beschrijven. Als Anna gevraagd wordt hoe ze Henrik heeft leren kennen, word je meegenomen naar die tijd en lees je het verhaal alsof je er zelf bij bent. Door steeds stukjes van de puzzel te krijgen lijkt het almaar duidelijker te worden. Als je dan begint te denken hoe het verhaal in elkaar zit, laat Ulf je toch weer twijfelen.

Het hoge noorden is een dik boek, maar zo pakkend en beeldend beschreven dat het al snel uit is Er zijn korte hoofdstukken die steeds eindigen met een cliffhanger. Wat maakt dit nu tot een echte Scandinavische thriller? Uiteraard de setting, de ruige natuur waar geen bereik is en je dus niets hebt aan je mobiele telefoon. Het is ook de onderhuidse spanning die je haren overeind laat staan en je compleet verslaafd maakt aan het boek. Door de ervaring als scenarioschrijver lijkt het alsof jij in die scène zit. Knap als je dat kan.

Foodlog

Kortom, dit is een echte topper. Het is lang geleden dat ik een thriller beoordeelde met vijf sterren, maar in dit geval is het absoluut verdiend.

Ook verschenen op Boeken-cast