Het perfecte zusje

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Anna van den Breemer
Artikel door: Peter van Bavel

Veelzijdig en boeiend verhaal dat een verrassend einde mist

[Recensie] Het perfecte zusje is het thrillerdebuut van Anna van den Breemer (1984), gericht op de vrouwelijke lezer. Ze houdt het verhaal dicht bij huis, in haar woonplaats Deventer. Op een aantal geografische herkenningspunten na, is Het perfecte zusje fictief.

Gaby is het hoofdpersonage. Ze runt als patissier een exclusieve en succesvolle winkel. Op social media floreert ze met allerhande bakfilmpjes, recepten en uitleg over zoete lekkernijen. Ze heeft een grote schare fans en is een bekende Nederlander (een titel die inmiddels bijna iedere inwoner lijkt te hebben bereikt). Ze heeft twee kinderen en bezit samen met haar man David een mooi huis.

Op zoek naar de vermiste tiener
Wanneer een tienermeisje vermist raakt, voelt zij zich betrokken bij het leed van de ouders. Toen Gaby jong was raakte er ook een tienermeisje vermist. Hoewel dat meisje nooit is gevonden, is de broer van Gaby hier wel voor veroordeeld. Als Gaby verneemt dat haar broer onlangs in vrijheid is gesteld, laat ze haar bedrijf los en gaat op zoek naar de vermiste tiener en naar haar broer. Met haar speurtocht is niet iedereen even gelukkig. Algauw komen de eerste bedreigingen binnen.

Anna van den Breemer studeerde Liberal Arts and Sciences in Utrecht en werkt als journalist voor dagblad De Volkskrant, schrijft columns over opvoeden en maakt podcasts. Ze schreef een boek over Ivanka Trump (Ivanka) en schreef een tweetal non-fictie boeken over opvoeden. Ze heeft twee jonge kinderen samen met haar bekende partner Özcan Akyol (Eus).

Foodlog

Een kille relatie met haar broer
Anna kan schrijven en bewijst met dit debuut dat ook een fictief verhaal tot haar rijke schrijverskwaliteiten behoort. Pakweg een tiental personages speelt een rol in deze literaire thriller, die niet allemaal sympathiek zijn. Gaby staat door haar succes los van de realiteit en heeft enkel en alleen rationele relaties met de mensen . Een zakelijke connectie met haar man, een kille relatie met haar broer en zelfs met haar beste jeugdvriendin straalt de warmte niet uit haar doen en laten. Het maakt dat je als lezer wel begrijpt maar niet voelt dat Gaby in een lastige situatie zit. Het gebrek aan verbinding tussen het hoofdpersonage en de lezer is een minpunt.

Het perfecte zusje is wel spannend, bevat sterke dialogen, herkenbare voorbeelden over de ouder- en kindrelatie en voert het tempo goed op na een langzame start. De verrassing van de ontknoping ontbreekt echter. Een personage dat ineens in een dialoog een andere naam krijgt en een rekensom over een uitgerekende datum die niet klopt, het zijn verbeterpunten. Toch is Het perfecte zusje een veelzijdig verhaal dat boeit van start tot finish.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Het perfecte zusje

Alle ouders klungelen maar wat aan