Het raadsel van de boosaardige onderbroeken

Zaterdag, 29 oktober, 2022

Geschreven door: Jenny Pearson, Robin Boyden, Katie Kear
Artikel door: Joost van Gelder

En nog meer raadselachtige gebeurtenissen…

[Recensie] Dansende kinderen, kippen die eieren uit hun kont schieten en boosaardige onderbroeken? Dat en nog veel meer vreemde en chaotische gebeurtenissen die zich afspelen op de Vreemdestedeschool in Het raadsel van de boosaardige onderbroeken.

Agatha en Lenny hebben door dat er iets aan de hand is op hun school en proberen de zaak als echte spiondetectives op te lossen. Lenny is echter onwijs klunzig en Agatha ontzettend serieus en dat levert hilarische momenten op. Gedurende het verhaal ontwikkelen hun spionvaardigheden en groeit hun vriendschap. Zal het hun lukken het mysterie op te lossen?

Kinderen lezen graag boeken met veel humor. Het risico hiervan is dat er niet altijd een duidelijke verhaallijn is en kinderen beperkt in aanraking komen met rijk taalgebruik. In Het raadsel van de boosaardige onderbroeken slagen de schrijvers Jenny Pearson en Sam Copeland er wel in om naast de hoeveelheid humor en grapjes een sterk verhaal over te brengen, waarin ook een maatschappelijk vraagstuk de ruimte krijgt.

Zo is er in het boek uitgebreid aandacht voor de gezinssituaties van Agatha en Lenny. Agatha groeit op in een groot en soms chaotisch gezin en Lenny groeit op als alleenstaand kind met een vader die weinig thuis is. Ze voelen zich allebei vaak niet gehoord en gezien, iets wat tegenwoordig helaas in veel gezinnen speelt.

De hoofdstukken in het boek zijn afwisselend vanuit de twee ik-perspectieven geschreven (Agatha en Lenny), waardoor het verhaal vanuit meerdere kanten wordt belicht en makkelijker te begrijpen is. Het is leuk om te weten dat Pearson en Copeland afwisselend de hoofdstukken van het boek hebben geschreven en dat je dit eigenlijk helemaal niet merkt als je aan het lezen bent.

In het verhaal vind je een aantal zwart-wit illustraties gemaakt door Robin Boyden en Katie Kear. De illustraties voegen een extra dimensie en humor toe aan het verhaal en leiden niet af.

Naast de grappige illustraties worden in het boek veel naamgrappen gebruikt en dat is onwijs leuk. Zo kom je Penny Silline (penicilline), Miek Rooben (microben) en Hennifer Lopez (Jennifer Lopez) tegen in het verhaal. Het had op sommige momenten in de Nederlandse vertaling voor de herkenning leuker en passender geweest als bekende Nederlandse artiesten een plekje kregen. Jennifer Lopez en Celine Dion zijn niet de namen die bekendheid hebben onder de Nederlandse jeugd (tot 12 jaar).

Het raadsel van de boosaardige onderbroeken is een boek voor kinderen vanaf 8 jaar die houden van verhalen met humor, magie en avontuur.

Leesfragment

—