Recensie gezondheid: Het verboden woord

Dinsdag, 7 november, 2023

Geschreven door: Caroline Tensen
Artikel door: Sonja Hubregtse

Alles wat je wil weten over de overgang en waarom het sowieso goed komt

Als we het hebben over de overgang, denken we al gauw aan opvliegers. Toch zijn er genoeg vrouwen die geen opvliegers ervaren, maar zich wel ‘raar’ voelen. Zonder die typische klachten denkt bijna niemand aan de overgang, soms ontgaat het zelfs de huisarts. Caroline Tensen wil met dit boek mensen bekender maken met de overgang. Ze wil de overgang uit de taboesfeer halen en het bespreekbaar maken. Weg met de schaamte. Ze gelooft dat door goed te informeren, vrouwen zich minder eenzaam voelen en betere hulp krijgen. Ze wil vrouwen geruststellen dat het echt goedkomt, want dat komt het.

Het verboden woord leest erg prettig. Hoewel het onderwerp uiteraard verre van prettig is, voelt het alsof je met vriendinnen over de overgang praat. sommige informatieve boeken worden zo saai neergezet dat het al moeite kost om te lezen. Dat is bij Het verboden woord niet het geval.

Menopauze
Het boek Het verboden woord is ingedeeld in verschillende thema’s. Als eerste wordt uitgelegd wat de overgang is en welke fasen er in de overgang zijn. Hierin worden ook de eventuele klachten besproken die je zou kunnen hebben. Een groot aantal was bij mij niet bekend. Net als dat menopauze niet hetzelfde is als de overgang. In het boek wordt ook ingegaan op de afname van hormonen en wat oestrogeen is.

Verder wordt er stilgestaan bij de mentale kant van de overgang en wat de overgang voor invloed heeft op je uiterlijk. Nu het allemaal voor een groot deel is besproken wat het geestelijk en lichamelijk met je doet, is er een heel hoofdstuk gewijd aan ‘hulptroepen’. Wat kun je allemaal zelf doen en welke deskundige mensen kun je inschakelen om je klachten te verminderen of zelfs te verhelpen? Het is prettig dat ook de hormoontherapie besproken wordt, aangezien er blijkbaar nog steeds een taboe op rust om hormonen te gebruiken. Caroline Tensen gaat in Het verboden woord in gesprek met experts die uitleggen hoe je klachten kunt herkennen en daardoor kunt verminderen. In het boek staan er, naast de ervaringen van Caroline zelf, ook veel ervaringsverhalen van anderen.

Taboesfeer
Naast het informatieve gedeelte (met onder andere voedingstips en oefeningen), laat Caroline zich van een kwetsbare kant zien. Een kant die erg privé is, maar waardoor ze de overgang inderdaad uit de taboesfeer haalt. Haar ervaringsverhaal is hetgeen wat op mij de meeste indruk maakte. Naast de gezellige, vrolijke, bruisende tv-presentatrice is er overduidelijk een andere kant aan haar geweest. Ik heb respect en bewondering dat Caroline haar diepste gevoelens en emoties neerzet in een boek, zodat anderen hiervan kunnen leren en zich kunnen herkennen in haar verhaal.

Jammer genoeg geeft Het verboden woord voornamelijk een volledig plaatje over de overgang met veel klachten weer. Hoewel ik het gevoel kreeg dat de overgang heel heftig moet zijn, had ik ook graag opbeurende ervaringsverhalen van mensen gelezen die bijvoorbeeld weinig of geen klachten hebben gehad. De auteur roept regelmatig in haar boek “het komt goed” – wat uiteraard vast zo is –, maar het voelde wat tegenstrijdig doordat er veel negatieve elementen uit de overgang werden belicht. Daardoor lijkt het dat de doelgroep van het boek voornamelijk gericht is op mensen die echt last hebben in plaats van mensen die het op voorhand willen lezen. De opbeurende woorden die de schrijfster regelmatig schrijft (zoals: je mag alles voelen wat je voelt) voelt uiteraard wel als een troost voor de lezer wanneer deze zich ‘raar’ voelt.

Elk hoofdstuk eindigt met een zeer overzichtelijk schema, dat dient als een samenvatting. Daarnaast bevat de nodige herhalingen. De gedachte ‘nu weet ik het wel’ kwam meerdermalen in me op.

Wanneer je in de leeftijdsfase terecht komt dat de overgang kan plaatsvinden, en je vage klachten hebt, is het zeker de moeite waard om dit boek te lezen. De kans is dan groot dat je jezelf herkent in de verhalen van anderen. Het verboden woord is zeer informatief, en Caroline Tensen steekt mensen die ook heftige klachten ervaren een hart onder de riem.

Ook verschenen op Boeken-cast