Het verkeerde meisje

Zaterdag, 9 juli, 2022

Geschreven door: Angelique Haak
Artikel door: Lisanne Ortsen

Angelique Haak overtreft zichzelf

[Recensie] Haak (1978) is inmiddels een bekende naam in thrillerland. In 2017 debuteerde ze met Een nieuw begin wat haar direct een nominatie voor de Schaduwprijs opleverde. Na dit succes verschenen er nog UitgeschakeldZwarte zielNooit meer alleen en dan nu haar vijfde boek Het verkeerde meisje.

Als Amelie wakker wordt in een stikdonkere kelder beseft ze meteen dat ze slachtoffer is van een ontvoering. Ze gelooft niet in toeval en denkt dat het gigantische vermogen van haar vader een rol speelt. “Verkeerde tijden en plekken bestaan niet. Verkeerde mensen wel.” Ze leeft tussen hoop en vrees en het enige wat ze wil is haar vader weerzien. Als ze dacht dat deze nachtmerrie niet erger kon, dan had ze het gruwelijk mis.

Een jonge psychopaat in ontwikkeling
Het verhaal bestaat uit drie delen en twee perspectieven. Het eerste perspectief is Amelie en het tweede wordt beschreven vanuit een onbekende persoon die zijn levensverhaal via een dagboek vertelt. Als lezer weet je niet of dit verhaal zich afspeelt in het heden of het verleden maar wel dat we te maken hebben met een jonge psychopaat in ontwikkeling. Ook in dit gedeelte staat de liefde tussen de vader en het kind centraal, een thema in Het verkeerde meisje.

De hoofdstukken zijn relatief kort wat het lezen prettig en vlot maakt. Ondanks het feit dat het verhaal zich het grootste gedeelte op één plek afspeelt, weet Haak de spanning al vroeg op te bouwen en dit vast te houden. Sommige taferelen kunnen als schokkend worden ervaren, maar een ware thrillerliefhebber zal dit weten te waarderen.

Het einde van een boek kan een thriller maken of breken, dat staat vast. Maar als je de eerdere boeken van Haak gelezen hebt, weet je dat je haast niet teleurgesteld zult worden. De spanningsboog die het hele verhaal al onder de spanning stond, knapt in het laatste gedeelte waardoor alles op zijn plek valt. Een einde waar je het laatste puzzelstukje aanlegt en dan met een wow-gevoel voldaan het boek sluit.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Jennifer Brugman 1 - Een nieuw begin

Het verkeerde meisje