Het verzet van de koningin

Zaterdag, 17 april, 2021

Geschreven door: Rebecca Ross
Artikel door: Minca Huiberts

En wat maakt nou zwakker dan liefde?

[Recensie] Het stof van de revolutie is amper gedaald of Brienna ziet zich geconfronteerd met nieuwe uitdagingen: geaccepteerd worden door de machtige MacQuinns en tegelijkertijd de belangen van haar vaders huis en die van het land dienen. Cartier, haar voormalige leermeester, is nu heer van Morgane. Hij wil de naam van zijn huis herstellen, maar dat lukt beter met Brienna aan zijn zijde. Maar Brienna en Cartier zullen hun gevoelens voor elkaar opzij moeten zetten. De weerstand onder de aanhangers van het oude regime groeit. Ze zijn op zoek naar een zwakke schakel in de macht van de rebellen. En wat maakt nou zwakker dan liefde?

Daar waar het eerste boek een beetje tegenviel qua plotontwikkelingen en spanning in het verhaal, kwam dit tweede deel uit een verrassende hoek. In de eerste hoofdstukken wordt hier en daar teruggekeken op de gebeurtenissen in het eerste deel en dat friste mijn geheugen op. Hierdoor herinnerde ik me waarom ik het eerste deel wat traag en voorspelbaar vond. Maar zodra de eerste hoofdstukken uit dit boek voorbij waren, viel al snel op dat dit boek anders zou zijn.

De schrijfstijl is hier en daar soms wel nog wat uitgebreid en zorgt soms voor wat langere alinea’s zonder dialogen. Maar er wordt wel regelmatig afgewisseld en gaande het verhaal lijken de details plaats te maken voor spannende gebeurtenissen. Verder zijn de hoofstukken niet al te lang en wisselt het perspectief om en om tussen Brienne en Cartier wat het verhaal soms nog interessanter of juist spannender maakt. De auteur laat soms op precies het goede moment een hoofdstuk eindigen, waardoor je telkens verder wilt blijven lezen. Maar het zijn vooral de gebeurtenissen in dit verhaal die het aantrekkelijk en boeiend weten te houden.

Brienna’s studie is namelijk achter de rug en in dit verhaal leer je als lezer de wereld en de huizen van Maevana tot in diepere detail kennen. Er komen meer en ook veel nieuwe personages aan bod die op de een of andere manier meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie zou verwachten. Naarmate deze openbaringen volgen, komen de hoofdpersonages voor een nieuwe uitdaging te staan wat dan weer een interessante twist aan het verhaal geeft. Vooral door Brienna’s personage krijg je een beter beeld van het onrecht, de angst en het geweld dat over Maevana heeft geheerst onder leiding van een wrede koning. En hoe verder het verhaal zich ontwikkeld, hoe meer Brienna daarin verwikkeld raakt en de gevaren zich ophopen.

Toch is er gaande het verhaal altijd een vleugje hoop voelbaar. Er komen namelijk een aantal gruwelijkheden in het verhaal voor die de toon van het verhaal bijna in een neerwaartse spiraal trekken. Maar door bepaalde personages en onderlinge relaties, blijven vriendschap, liefde en familiebanden voelbaar en die geven dan weer hoop. De tegenslagen die gedurende het verhaal plaatsvinden zijn zo nu en dan ook wel te voorspellen. De uitwerking ervan en wat die gebeurtenissen dan voor gevolgen hebben, is dan weer minder voor de hand liggend en daarmee houdt de auteur de lezer nieuwsgierig. Het einde van het verhaal is dan ook ontroerend, maar redelijk te voorzien.

Dit vervolg op De terugkeer van de koningin laat het eerste deel voelen als een uitgebreide inleiding tot het echte verhaal. Aan spanning en actie is dan ook geen tekort.

Eerder verschenen op My Winged Books