Hoe werkt een trein?

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Gifford Clive, James Gulliver Hancock
Artikel door: Rita Pontororing

Een tocht door de wereld van treinen

[Recensie] Zoals de titel doet vermoeden, Hoe werkt een trein is dit een boek om kennis op te doen over treinen. Over twee pagina’s heeft auteur Clive Gifford een thema uitgewerkt. Een inhoudspagina ontbreekt, dus het is een kwestie van door het boek bladeren om informatie op te doen. In de elf hoofdstukken in Hoe werkt een trein valt heel veel te ontdekken.

Aan de titels van de hoofdstukken van het boek is te lezen dat er een chronologische volgorde  is ingebouwd. Het boek start met “Treinen vroeger en nu.” Er is een korte introductie te lezen op dit thema, de ontwikkeling van de trein van een door paarden getrokken kar tot de moderne hoge snelheidstrein. Vervolgens een uitwerking in aparte kaders met aardig wat tekst en bijpassende illustraties. De volgorde geeft houvast in dit gedetailleerde boek.

Er zijn illustraties die indrukwekkend zijn, zoals die van de stoomtrein in het volgende  hoofdstuk “De gouden eeuw van de stoomtrein.” Over twee pagina’s staat de stoomtrein uitgebeeld. Meer informatie is te lezen door het uitklappen van flapjes. Een leuke vondst zijn de teksten die op deze twee pagina’s in de stoomwolken te lezen zijn.

Na een stukje geschiedenis van de ontwikkeling van de trein volgt de uitwerking van het hoofdstuk “Op het station.” De drukte van een groot station is te zien met bovendien de extra informatie achter de flapjes.  Deze zijn overigens in elk hoofdstuk te ontdekken. Kinderen vinden dit soort boeken leuk, want wat zou er achter zo’n flapje te zien en te lezen zijn. En waar kan ik er een  vinden?

Verder is de toepassing van de trein in de stad te zien, hoe hard treinen kunnen rijden. Het laatste hoofdstuk “Gekke treinen” geeft informatie over een aantal hele aparte treinen. Een bijzonder leuke toevoeging.

De illustraties van James Gulliver Hancock zijn prachtig verwerkt. De illustraties moeten natuurlijk een extra uitleg zijn, niet alles zijn alledaagse zaken die kinderen regelmatig tegenkomen.  Het boek is een deel van de serie “Lonely planet Junior.”

Conclusie. Voor jonge kinderen  zijn het vooral kijk- en vertelplaten.  Het boek geeft veel en gedetailleerde informatie, een leerzaam boek. Daardoor ook een boek dat een kind niet gauw in zijn eentje zal lezen. Eerder zal dit boek goed tot zijn recht komen in een situatie waarbij kinderen opdrachten krijgen om iets te bestuderen uit het boek. In een klassensituatie bijvoorbeeld waarbij basisschoolkinderen in groepjes een hoofdstuk uit werken. En elkaar daarna informeren over wat ze geleerd hebben. Of om een spreekbeurt te houden. Een boek dat bewijst dat informatie over een onderwerp in een boek toch wel aantrekkelijker is dan digitale informatie.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles