Huiver

Donderdag, 18 februari, 2021

Geschreven door: Allie Reynolds
Artikel door: Sonja Hubregtse

Van het begin tot het einde spannend

[Recensie] In deze spannende debuutthriller van Allie Reynolds wordt hoofdpersonage Milla Anderson (33) uitgenodigd voor een reünie in het Franse dorpje Le Rocher. Ze verheugt zich op een gezellig weekend met oude vrienden, die ze tien jaar niet gezien heeft. Al snel slaat deze vreugde om als ze ontdekken dat er iets niet klopt. Het resort is verlaten, de skilift (waarmee ze naar het resort op de berg zijn gegaan) staat stil en hun telefoons zijn verdwenen. Een spel dat ze spelen, laat herinneringen omhoog komen aan Milla’s vriendin (en mede-snowboarder) Saskia Sparks, die tien jaar geleden op dezelfde plek verdween en nooit werd gevonden. Milla denkt al snel dat ze niemand kan vertrouwen. Om de pijnlijke waarheid over Saskia te achterhalen heeft iemand hen naar het resort gelokt en gaat tot het uiterste om de antwoorden boven water te krijgen. Wie zint op wraak? Wie zorgt voor al deze bizarre gebeurtenissen? Of zorgt Saskia zelf voor de lugubere waarheid?

Het begin van het boek begint al meteen raadselachtig. In de skilift blijkt dat iedereen een uitnodiging voor de reünie heeft gekregen van een afzender die van niets weet. Hierdoor ontstaat wantrouwen in de vriendengroep. Iedereen heeft wel een goede reden dat ze Saskia verafschuwden. Ze was namelijk geen aangenaam persoon en was tot veel in staat. Gaandeweg ga je zelf voor bepaalde personen een afkeer ontwikkelen naarmate je meer van hen weet. Je leert de karakters steeds beter kennen en voelt je al snel verbonden met enkele personages.

De schrijfster switcht tussen de hoofdstukken van het “heden” naar “tien jaar geleden”. Door de hoofdstuktitels zijn deze overgangen prima te volgen. Het valt op dat de overgang naar een nieuw hoofdstuk op een goed moment bedacht is. Je denkt dat je aangekomen bent bij een ontknoping van een situatie, maar dan begint een nieuw hoofdstuk. Je bent daardoor enorm nieuwsgierig en leest daarom door. Het boek is niet makkelijk weg te leggen.

Het verhaal is geschreven vanuit het personage Milla. Ze is enigszins naïef en heeft teveel vertrouwen in de mensen om haar heen. Ze vertelt in de ik-vorm haar zienswijze, ideeën, opvattingen en belevenissen.

Wat erg goed is in deze debuutthriller is dat er talrijke mysterieuze voorvallen plaatsvinden. Niet achter elkaar, maar juist verspreidt door het boek. Hierdoor is het van het begin tot het einde spannend. Je blijft nieuwsgierig naar de verdere gebeurtenissen. Als lezer ben je, tijdens het lezen, ook aan het nadenken wie een verdacht persoon is.

De auteur gebruikt vaak snowboardtermen. Aan de gedetailleerde omschrijvingen kun je duidelijk merken dat ze zelf gesnowboard heeft. De trucs in de pipe worden duidelijk belicht. Naast het feit dat de schrijfster laat zien dat de sportwereld erg hard kan zijn, is het verhaal er omheen (met vriendschappen en liefdes) erg boeiend en vermakelijk. Ik vind het erg knap dat er een fantastisch verhaal tot stand is gekomen met een kleine groep personages die raadselachtige gebeurtenissen mee maakt op een klein oppervlak waarbij het geen moment saai of eentonig is. Naast de vele cliffhangers, de kille zoektocht naar antwoorden en de mysterieuze voorvallen die gebeuren, is er toch nog een totaal onverwachte ontknoping op het allerlaatste moment.

De schrijfster heeft een meeslepend verhaal neergezet over jaloezie, familiebanden, gecompliceerde vriendschappen en (lesbische) relaties. Naar mijn mening zou dit boek een bloedstollend verhaal kunnen zijn voor een film, hoewel ik sterk de indruk heb dat dit niet het einde van het verhaal is… Ik wil dit boek graag de volledige 5 sterren geven!