Iedereen liegt

Zaterdag, 14 januari, 2023

Geschreven door: Camilla Grebe
Artikel door: Jacqueline Stil

Hoe geweld impact heeft op zoveel levens

[Recensie] In Iedereen liegt van Camilla Grebe zijn er veel leugens die proberen misdadigers te beschermen, wat fataal uitwerkt. Het boek is verdeeld in delen waarin steeds een andere hoofdpersoon de ik-figuur is. De persoon die begint, sluit ook af en is degene waar alles om draait. Maria heet ze, ze heeft een zoon met een verstandelijke beperking. De vader van de jongen verliet haar toen ze zwanger was. Zij hield het kind, Vincent, en hertrouwde met Samir, een Franse Arabier, zoals haar moeder hem noemt. Hij is opgegroeid in Parijs en is van Marokkaanse komaf. Doordat hij getrouwd was met een Zweedse, leerde hij die taal spreken en verhuisde naar dat land. Hij ging bij Maria en Vincent wonen met zijn dochter Yasmin.

Vincent is een jongen die wat extra aandacht nodig heeft. Hij houdt van bakken en koken en van dieren. Hij wilde graag een hond. Goed is hij in tekenen en hij heeft een grote behoefte aan sociale contacten. Hij is ook bijzonder intuïtief, zoals Maria hem omschrijft, en is geeft eigenlijk nooit een probleem.

Agenten aan die keukentafel
Het is alsof we Maria’s dagboek lezen, wanneer ze zegt dat haar leven op 16 december 2000 voorgoed veranderde. Ze krijgt dan een telefoontje van Samir die compleet in de war is en vertelt dat er iets met zijn dochter Yasmin is gebeurd. Niet lang daarna zitten agenten bij hen aan de keukentafel om inlichtingen te vergaren.

De mysteries worden perfect opgelost, maar niet nadat er eerst twintig jaar is verstreken en het onderzoek opnieuw wordt geopend als er een lichaam is gevonden. Het verhaal is goed en logisch te volgen en heeft voor de lezer voldoende verrassingen in petto, als duidelijk wordt wat de toedracht is rond de verschillende moorden. Van tevoren is het ongedacht hoe het verloopt. Daarmee is het verhaal zeker origineel, omdat het tegelijk ook niet voor de hand ligt hoe het afloopt.

Schrijven Magazine

Alleen verliezers
Dialoog wordt in dit boek goed afgewisseld met observatie en beschrijving en dat maakt het boek soepel om te lezen. Het geweld voert niet de boventoon en ook het politieonderzoek staat niet op de voorgrond. Wel de levens van de hoofdpersonen. Iedereen liegt laat zien hoe geweld een impact kan hebben op levens. Hoe mensen betrokken raken en beïnvloed worden. Hoe gevoelens meespelen om de zaken anders voor te doen dan ze zijn.

Er zijn alleen verliezers in dit verhaal waarin vele doden vallen. Het boek voert ons in de verte naar de andere kant van de wereld om het raadsel van de moorden op te lossen. Zeker de moeite waard om te lezen.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Iedereen liegt

Dagboek van mijn verdwijning