IJs

Donderdag, 16 januari, 2020

Geschreven door: Nico De Braeckeleer
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een fantastisch vervolg

[Recensie] De vier jongeren Skye, Colin, Jazz, River en de hyena Muddy zijn onderweg naar Civitas in de hoop op een betere toekomst. Jazz heeft gehoord dat dit de enige plek is op aarde waar je nog kunt leven zoals vóór de klimaatverandering.

Tijdens hun tocht onderzoeken ze de verlaten huizen op bruikbare spullen. Zoals altijd checken River en de hyena Muddy of er gevaar dreigt. In één van de huizen liggen twee dode mensen, een man en een vrouw. Jazz herkent direct de reden van het overlijden aan de nog zichtbare symptomen: ze zijn overleden aan de zeer besmettelijk ziekte bingdú. De vier jongeren zorgen dat ze direct vertrekken om besmetting te voorkomen aangezien deze zich via de lucht kan verspreiden. Ze vervolgen hun weg richting het zuiden, Civitas schijnt in Afrika te liggen. Geheel onverwacht krijgen de vier te maken met een extreme weersverandering. Het begint te sneeuwen, en wel dermate erg dat ze geen kans zien om een goede schuilplek te vinden. Uiteindelijk krijgen ze te maken met een heuse sneeuwstorm. Het weer is zo erg dat je geen hand voor ogen ziet en de groep raakt Jazz kwijt. Ze doen hun uiterste best hem te vinden, maar het winterse weer is te heftig en ze kunnen hem niet vinden wat hen vreselijk ongerust maakt. Ze moeten echter de keus maken zelf bescherming te zoeken tegen de sneeuw en kou om te kunnen overleven.

Jazz wordt gelukkig gered door een verkenningsteam dat op zoek is naar viridú, een geneesmiddel tegen de besmettelijke ziekte bingdú. Ze nemen hem mee naar hun vesting waar de ziekte het grootste deel van de bevolking al heeft besmet. Tot zijn schrik komt Jazz er achter dat hij ook hij besmet is geraakt met het verschrikkelijke virus. Hij weet dat hij maar een kans heeft van 1 op 20 om dit te overleven. Ondertussen gaat het slecht met Skye, Colin en River. River waagt met haar hyena een laatste poging om goed onderdak te vinden voor hen om zo hun kansen te sneeuwstorm te overleven te vergroten.

Het boek begint met ‘Wat voorafging’ zodat je gelijk weer goed in het verhaal zit. Daarnaast wist de schrijver mij weer direct in het verhaal te trekken. De jongeren komen al meteen voor een groot probleem te staan doordat ze onverwacht in contact komen met een besmettelijke ziekte. Daarna volgt het onverwachte, extreme winterweer. Gedurende de problemen met de onverwachte sneeuw en alle problematiek daaromheen zat ik op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Skye, Colin en River krijgen het zwaar te verduren. De opluchting dat Jazz door mensen is gered is van korte duur als blijkt dat hij het gevaarlijke virus heeft opgelopen. Nico de Braeckeleer weet in IJs het niveau van Tsunami absoluut te evenaren. Wat kan deze man pakkend en overtuigend een verhaal neerzetten, het is alsof je een film aan het kijken bent. Steeds vraag je je af of de jongeren het gaan redden in de kou en vooral of Jazz het virus zal weten te overleven. In het eerste deel van de serie liet de schrijver al zien dat hij er geen moeite heeft om personages te laten omkomen. Met dit gegeven in je achterhoofd zorgt ervoor dat het verhaal onvoorspelbaar blijft, je weet dat alle opties mogelijkheden zijn.

Naast spanning bevat het boek ook de nodige humor. Verder is het beeldend geschreven, Nico de Braeckeleer schetst een duidelijk beeld van de wereld na de klimaatverandering en met welke problemen de jongeren te maken krijgen gedurende de reis. Dit zijn niet alleen zaken zoals plunderaars, ziekten en andere gevolgen van de klimaatveranderingen, maar ook zaken waar iedere jongere tegenaan loopt tijdens het opgroeien, zoals de dynamiek tussen de groepsleden en gevoelens die ontstaan tussen bepaalde personages.

Ondanks dat het een jeugdboek is, wist het mij, net als het eerste deel van de ADEM-serie van het begin tot het einde te boeien. Het onverwachte en zeer spannende einde heeft mij verrast. Ik kijk er erg naar uit het derde deel Vuurstorm te lezen, het kan niet anders dan dat ook dat erg bijzonder zal zijn, gezien hoe IJs eindigt.

Wederom mijn complimenten voor de uitgave van het boek. Net als deel één is het een hardcover en je ziet gelijk dat er veel aandacht is besteed. Ook de binnenkant van de kaft (zowel aan de voor- als achterkant) is prachtig, het geeft via een afbeelding de sfeer weer van het verhaal. Ik zou het boek zonder meer oppakken in de winkel, inmiddels is de gehele serie verschenen en alle vier de delen zijn zo mooi. de recensies van deel Vuurstorm (deel drie) en Oase (deel vier en het laatste deel van de serie) volgen binnenkort.

Net als Tsunami krijgt het tweede deel van de ADEM-serie IJs van mij 5 sterren, het is een fantastisch vervolg en belooft veel voor de rest van de serie.