Ik hou het hele jaar van jou

Zaterdag, 20 mei, 2023

Geschreven door: Sam McBratney, Anita Jeram, Anita Jeram
Artikel door: Britt Arp

Hartverwarmend door het jaar heen

[Recensie] Hazeltje en Grote Haas zijn een begrip geworden in de wereld van de kinderboeken. Sam McBratney bracht eerder het boek Raad eens hoeveel ik van je hou uit, wat een enorme bestseller werd. In Ik hou het hele jaar van jou maken Hazeltje en Grote Haas opnieuw avonturen mee. Deze avonturen zijn verdeeld in de verschillende seizoenen. Hierdoor zijn er vier unieke, hartverwarmende verhalen ontstaan.

Vier jaargetijden, vier verhalen
De vier verhalen in het boek zijn los van elkaar goed te lezen. Zeker ook om voor te lezen is dit fijn omdat je niet meteen het hele boek door moet. Even een kort verhaaltje tussendoor is op deze manier makkelijk te realiseren. De verhalen sluiten naadloos aan op de verschillende jaargetijden en zijn zo ook goed te gebruiken om kinderen meer te leren over de kenmerken van de verschillende seizoenen. Bovendien zit er in elk van de verhalen een educatief element. Zo leer je in het ene verhaal meer over de verschillende kleuren en in het andere verhaal meer over dieren.

Hazeltjesbruin
“Grote Haas begon ook te lachen. Er was heel veel mooi bruin, maar het allermooiste was… ‘Hazeltjesbruin!’’. De liefde die de twee hazen voor elkaar hebben klinkt door in elke zin van het boek. De twee hazen zijn dol op elkaar en als lezer kan je niets anders doen dan zelf ook dol worden op deze twee grootste vrienden.

De twee favorieten hazen van kinderboekenland laten in elk van de vier verhalen de liefde weer in elk woord naar voren komen.  De prachtige illustraties door Anita Jeram maken het boek compleet. Deze illustraties maken dat kinderen die nog niet kunnen lezen ook heel goed door het boek kunnen bladeren en kunnen genieten. Je wordt als lezer meegenomen in de wereld van de liefdevolle hoofdpersonen. Uit deze wereld wil je het liefst nooit meer vertrekken.

Leesfragment

Schrijven Magazine