Immuun

Maandag, 26 september, 2022

Geschreven door: Philipp Dettmer
Artikel door: Piet Halma

Over het fascinerende systeem dat ons in leven houdt

[Recensie] Ons immuunsysteem is een van de meest ingewikkelde onderdelen van het menselijk lichaam. Alleen onze hersenen zijn nog complexer. Als je wilt weten hoe dat immuunsysteem in elkaar zit, dan biedt het boek Immuun uitkomst. De Engelse auteur Philipp Dettmer kreeg als wetenschapsjournalist, nadat hij zelf ook kanker had gehad, belangstelling om eens goed uit te pluizen hoe het precies zit met de ingewikkelde processen die ons in leven houden.

Dat doet hij beeldend. In 45 korte en toegankelijke hoofdstukken neemt hij de lezer mee in het verhaal van ons immuunsysteem. Hij begint bij het ontstaan van het leven, bijna 3,5 miljard jaar geleden, in een vreemde poel op een vijandige en vrijwel lege planeet. Leuk om te lezen hoe de menselijke cel zich ontwikkelt tot wat het nu is. Het menselijk lichaam noemt hij een fort met
talloze verdedigingswerken. Er woedt een constante strijd van duizelingwekkende schaal in ons lichaam: invasies, strategieën, nederlagen en nobele zelfopofferingen.

Voorzien van prachtige illustraties neemt hij de lezer mee in aspecten van je lichaam waar je je nog nooit zo bewust van bent geweest. Elk hoofdstuk duikt zo in een element van het immuunsysteem, naast de verdedigingsmechanismen als antilichamen en ontstekingen, ook bedreigingen als bacteriën, allergieën en kanker. Je leert ook hoe virussen werken en wat er in de wond gebeurt als je jezelf snijdt. Het meeste ongemak dat je ervaart tijdens een infectie – de pijntjes, de koorts, de vermoeidheid – zijn bijwerkingen van je immuunsysteem in actie, niet van de ziekteverwekker, zo leren we. De auteur gaat ook in op de relatie tussen stress, kanker en Covid 19 op het immuunsysteem. Naast de vaste kankersoorten (long, borst etc.) benoemt hij ook de wat hij noemt ‘vloeibare kankers’ in bloed, beenmerg en lymfklieren. Leukemie of bloedkanker zijn hier de verzamelnamen voor deze kankersoorten. Over het mogelijk oppeppen van je immuunsysteem is de auteur duidelijk. Iedereen die beweert dat met producten als vitamines, eiwitpoeders en wonderwortels uit de Amazone je immuunsysteem een boost kan geven, probeert je waarschijnlijk wat aan te smeren, schrijft hij. En mocht dat wel het geval zijn, dan noemt hij het erg gevaarlijk die middelen zonder medische
begeleiding te gebruiken. Gezond eten en beweging leveren de beste gezondheidseffecten op. Dat hebben we eerder gehoord. Het pept je immuunsysteem onmiddellijk op doordat beweging de bloedsomloop en de circulatie van andere vloeistoffen stimuleert om hun werk beter te kunnen doen Voor lezers met een hematologische aandoening allemaal heel interessant om te lezen, ook al zou dit boek ook zomaar lesmateriaal kunnen zijn voor artsen in spe.

Eerder gepubliceerd in Hematon Magazine