In case of Lost Childhood, break glass - 3D Artworks

Vrijdag, 8 januari, 2021

Geschreven door: Leon Keer
Artikel door: Peter van Bavel

Leon schildert en tekent met een boodschap

[Recensie] Er is een kleine markt voor kunstboeken en tafelboeken. Het verdient wat mij betreft dan ook brede aandacht wanneer een uitgeverij, in dit geval Uitgeverij Lannoo, het lef heeft om een weergaloos fotoboek uit te brengen van het wereldberoemde Artwork van Leon Keer. Leon Keer is geboren in Utrecht in 1980. Hij is een Nederlandse pop-surrealistische kunstenaar. Hij maakt zijn werk op canvas en daarnaast maakt hij (3D) kunstwerken op straat. Hij heeft deze over de hele wereld gemaakt.

Leon Keer is een toonaangevende kunstenaar in de anamorfose straatkunst. Een ‘anamorfose’ is een vertekende afbeelding, die er slechts optisch gezien vanuit een bepaalde hoek of onder bepaalde voorwaarden realistisch uitziet. Zijn kunst is tentoongesteld in Europa, de Verenigde Staten, Rusland, Mexico, de Verenigde Arabische Emiraten, Australië, Nieuw-Zeeland en verschillende Aziatische landen. Naast het gebruik van optische illusies, presenteert hij zijn kunst vaak door nieuwe technologieën toe te voegen, zoals Augmented Reality (AR).

Augmented Reality in de kunst is interessant, tenminste als je weet wat de kunstenaar wilde uitbeelden. Dit is niet altijd even duidelijk waardoor sommige mensen kunst wel bekijken, maar niet begrijpen. Met een AR-laag laat je de betekenis van een kunstwerk zien. Een digitale informatieve laag verschijnt zodra je er bijvoorbeeld een smartphone op richt. Zo kan iedereen op een laagdrempelige manier informatie verkrijgen over het kunstwerk. AR is tevens gerelateerd aan het meer algemene concept mediated reality, waarbij de waarneming van de realiteit wordt gewijzigd door een computer. (Informatie kan zowel worden toegevoegd als weggenomen.) De technologie probeert er voor te zorgen dat de gebruiker een beter begrip van de werkelijkheid krijgt.

Leon Keer maakt in enkele van zijn street art kunstwerken ook gebruik van Video Mapping. Video Mapping maakt het mogelijk om kunst op elk object of gebouw te projecteren, ongeacht de vorm. Het is een techniek waarbij projectie wordt ingezet om beelden op multidimensionale oppervlakken en objecten te genereren. Of het nu sculpturen, gebouwen of (kunst)objecten betreft, álles kan tot leven worden gebracht. De beelden van zijn werk worden via sociale media over de hele wereld gedeeld. Het meest opvallend aan zijn werk is dat het tijdelijk van aard is. Daar waar je van ‘de groten der aarde’ hun werk in musea en galeries kunt bekijken, is het meeste van zijn ‘Street-Art’ alleen nog op afbeeldingen terug te bekijken. De weerelementen, slijtage en (on)bewuste vernieling zorgen ervoor dat de kunstwerken van Leon Keer, slechts tijdelijk in zijn originele vorm te
aanschouwen zijn.

Leon zegt hier het volgende over:

‘Ieder straatkunstwerk is uniek en behoort tot de straat en zijn inwoners, het tijdelijke aspect van deze kunstvorm versterkt juist het bestaan ervan’.

Leon schildert en tekent met een boodschap. Over het algemeen ligt zijn focus op eigentijdse thema’s die betrekking hebben op het milieu en waarbij hij vragen oproept over de leefbaarheid in deze wereld, die eveneens aan slijtage onderhevig is. Leon Keer is zich constant bewust van de speelsheid en schoonheid versus de degradatie om hem heen, een contrast dat hij uit en versterkt in zijn werk wat hij gebruikt als een metafoor voor het leven. Gedurende zijn carrière heeft Leon Keer zijn kunst vaak gepresenteerd tijdens live-actie-teken optredens. Zijn kunnen om te performen als straattekenaar, biedt hem de kans om de vreugde die hij haalt uit tekenen, te delen met het publiek.

Leon Keer ontwerpt en maakt 2D, 3D en 4D street art, in binnen- en buitenland. Het 3D Lego-terracottaleger is een van die creaties. Het werd geschilderd op het internationale Sarasota Chalk Festival in 2011. Hij weet verpauperde gebouwen met zijn schilderkunst nieuw leven in te blazen, kleurrijk en volstrekt vernieuwend.

De veelzijdigheid aan gebruikte technieken, maken van ieder kunstwerk iets unieks. En al deze unieke kunstwerken zijn nu gebundeld in het prachtige tafel-kunstboek In case of Lost Childhood, break glass; 3D Artworks. Het boek heeft een groot formaat (bijna A4) waardoor de veelal metersgrote werken goed tot hun recht komen. Het boek heeft een hardcover en is gebonden. Het bevat louter kleurenfoto’s op zwaar papier en is onderverdeeld in een achttal hoofdstukken met verschillende kunstvormen. Zo bestaat het eerste hoofdstuk uit ‘Murals’. Deze muurschilderingen zijn soms zo groot, dat een hijskraan wordt ingezet bij het creëren ervan. Mijn persoonlijk favorieten zijn de hoofdstukken met de ‘Wall & Floor Paintings’ (spreekt voor zich) en het negende hoofdstuk ‘Look inside an Artist’s mind’ waarin Leon Keer een kijkje geeft in de voorbereidingsfase waarin potlood en papier een schets opleveren die vervolgens wordt omgetoverd in een prachtig kunstwerk. Inclusief een aantal toptips en trucs van de meester zelf.

Dit boek levert iedere ‘kijker en lezer’ een reis op, door een magnifieke en veelal vergankelijke wereld. In beeld gebracht op een uiterst gedetailleerde wijze. En met optische illusies die je keer op keer een ‘mindfuck’ opleveren. Bij ieder kunstwerk waarvan hij zelf de fotografie heeft verzorgd, staat een korte beschrijving van het werk en staat de locatie genoemd. Deze nuttige begeleidende teksten zijn, net als alle overige teksten, in het Engels. Wanneer je een cadeau wilt geven aan iemand en je weet niet wat?! Geef dit boek en je schenkt een reis om de wereld in kunstvorm. Vooral in Coronatijd een gewenst cadeau. Naast de beloofde reis levert het tevens gegarandeerd een serie ‘Oeh’s en Aah’s op, van iedere persoon die dit boek bekijkt.

Van jong tot oud, iedereen geniet keer op keer, van de werken van Leon Keer. Dit kunstwerk geef ik de volle vijf sterren!