Recensie kunst & cultuur: In de kantlijn van de tijd

Dinsdag, 17 oktober, 2023

Geschreven door: Paul van Vliet, Claudia de Breij
Artikel door: Evert van der Veen

Correspondentie in vriendschap

[Recensie] Paul van Vliet vroeg begin 2022 aan Claudia de Breij of ze een briefwisseling met elkaar zouden kunnen aangaan. Zij gaat daar graag op in en nu hij er niet meer is, mist Claudia hem enorm. Zij ziet Paul als iemand die altijd bezig was: “Altijd denken, altijd verzinnen, altijd schrijven, altijd maken. Tot het allerlaatst. Misschien is dat wel de levensles: blijf maken. Want maken is leven” (p. 10). Ook Claudia kan niet zonder theater, zo blijkt uit haar brieven.

Paul van Vliet blikt met een ondertoon van weemoed terug op zijn leven. Samen wisselen ze van gedachten over hun werk in het theater, de betekenis van liedteksten en de relatie tot het publiek. Ook verder komt er van alles voorbij: de ouderdom, persoonlijke relaties, het werk van Paul voor Unicef.

Claudia vertelt over een Oekraïnse moeder en zoon die als gevolg van de oorlog bij hen in huis komen wonen.

Tips
Paul heeft dertig tips voor aanstormend talent en zegt beschouwend: “Wij  kunnen de wereld niet veranderen. Het maximale dat wij kunnen bereiken is dat wij mensen op een idee brengen” (p. 70).

Paul en Claudia schrijven allebei zoals ze spreken: in heldere, goed geformuleerde taal met een ondertoon van relativerende humor. Het boekje is als een gesprek op papier dan ook gemakkelijk te lezen en is voor Claudia een liefdevolle herinnering aan een gewaardeerde collega en fijn mens in het vak. De prachtige omslagfoto getuigt van een hechte vriendschap.

Paul van Vliet was cabaretier. Hij overleed 25 april 2023 op 87-jarige leeftijd. Hij was bij het Leidsche Studenten Cabaret op en ontmoette daar zijn vrouw Liselore Gerritsen. Later richtte hij theater PePijn op. Van 1970 tot 2002 had hij in Schevingen De Avond aan Zee met Paul van Vliet. In 2017 was zijn 300e theateravond in Carré. Later werd hij ambassadeur voor Unicef. De Paul van Vliet Academie is een opleiding voor cabaretier en kleinkunstenaar.

Claudia de Breij maakt theaterprogramma’s en muziek. Zij deed drie keer de oudejaarsconference en schrijft columns voor Algemeen Dagblad, VARAgids en schreef het boek Amalia.