Iskari, de gevangen koningin

Vrijdag, 30 november, 2018

Geschreven door: Kristen Ciccarelli, Elsa Kroese
Artikel door: Marc-Jan van Dam

Perfect vervolg op Iskari, de laatste Namsara

[Recensie] In dit tweede deel van de Iskari-trilogie gaan we verder waar het verhaal van deel één, Iskari, de laatste Namsara, stopt. We volgen in deel twee het verhaal van Roa. Deze jongedame uit het struikland is getrouwd met koning Dax en wil er voor zorgen dat de struiklanders en de skrals (die jarenlang slaaf zijn geweest) het weer beter krijgen.

Maar ze twijfelt of Dax zich aan zijn beloften gaat houden. Dat hij verantwoordelijk is voor de dood van haar zusje, jaren geleden, werkt ook niet mee. Dan biedt zich een kans aan om haar gevolg veiligheid te geven en haar zusje te wreken. Maar tegen welke prijs?

Iskari, de gevangen koningin is een perfect vervolg op Iskari, de laatste Namsara. Zoals uitgeefster Myrthe Spiteri aangeeft aan het begin van het boek, kom je in dit tweede deel minder draken tegen dan in deel één. Ze zijn er wel, maar minder prominent. Het verhaal doet echter niet onder voor deel één. Ik schreef in mijn recensie van deel één: “Je gaat houden van Asha en Torwin. De andere personages hadden nog iets beter gekund, ik hoop daarom ook dat Dax, Safira, Roa en anderen in de volgende delen zeker terug komen.”

En mijn verlangen is uitgekomen. Roa, Dax en Safira komen in dit boek goed naar voren. Vooral Roa en Dax ontwikkelen zich gedurende dit verhaal. Je gaat van beide personages houden. Ik wilde een paar keer het boek weggooien. Mijn hersenen konden het gewoonweg niet aan dat er zoveel frictie was tussen die twee en dat het niet liep zoals ik dat wilde.

Ook dit tweede deel bevat achter de omslag van de cover weer een prachtige poster trouwens!

Het einde was bevredigend en spectaculair. Pas tijdens één van de laatste hoofdstukken had ik door dat dit het einde zou gaan worden. Blij was ik dat bij dit einde ook Asha en Torwin werden betrokken. Beide kom je in dit boek niet veel tegen, alleen aan het einde. Ciccarelli heeft naar mijn idee met dit tweede boek uit de Iskari-trilogie een pareltje geschapen. Ik kan niet wachten op deel drie!

De gevangen koningin

De laatste Namsara