Joe Mellow

Zaterdag, 4 maart, 2023

Geschreven door: Cees van den Berg
Artikel door: Demi Stein

Over wat muziek met mensen kan doen

[Recensie] Orlando wordt uit de klas gehaald met vreselijk nieuws: zijn vader heeft op zijn werk een heftig ongeluk gehad en ligt hierdoor in het ziekenhuis, in coma. Niemand weet of en hoe hij hier uit gaat komen.

Voor Orlando betekent dit dan zijn hele leven op zijn kop staat, maar hij geeft de moed niet op. Hij bedenkt een plan waarvan hij zeker weet dat het succesvol gaat zijn. Hij gaat er namelijk voor zorgen dat Joe Mellow, zijn vaders grote held, live gaat optreden naast het ziekenhuisbed.

Orlando weet hem, wonder boven wonder, op te sporen en stuurt hem een mail. Joe staat wel open voor zijn idee, maar dan moet Orlando wel eerst een flinke som geld betalen. Orlando heeft er alles voor over om zijn vader terug te krijgen, dus verkoopt hij zijn geliefde drumstel. Hoe hard Orlando ook zijn best doet, het verloopt allemaal niet zoals hij oorspronkelijk bedacht had…

Niet iedereen is zoals hij zegt dat hij is
Het kost Orlando veel energie, tijd én geld om Joe Mellow naar Nederland te halen. Wanneer blijkt dat Joe Mellow niet de persoon is zoals Orlando verwachtte, begint de spanning toe te nemen. Hij heeft zijn geliefde drumstel verkocht, waardoor hij ruzie heeft met zijn moeder, zijn plan lijkt te mislukken en zijn vader lijkt nog altijd niet wakker te worden. Orlando laat zich echter niet uit het veld slaan. Orlando is hierdoor een heel hartverwarmend personage. De angst dat hij zijn vader kwijt raakt, is rauw en meeslepend, maar toch houdt deze jongen zich vast aan het idee dat zijn vader weer wakker gaat worden, ook al zeggen zowel zijn moeder als de artsen dat de kans zeer onwaarschijnlijk is.

Foodlog

Het onderwerp is onwijs heftig. Geen enkel kind zou op jonge leeftijd mee mogen maken wat Orlando meemaakt. Het is echter realistisch dat zoiets gebeurd. Joe Mellow zal herkenbaar zijn voor kinderen die een soortgelijke situatie meemaken. Daarnaast biedt het boek een goed handvat om er met kinderen over in gesprek te gaan.

De kracht van muziek
Cees van den Berg heeft een emotioneel, heftig, maar ook mooi kinderboek geschreven. Het is geschikt voor kinderen vanaf eind basisschool tot begin voortgezet onderwijs. Naast het emotionele aspect heeft Van den Berg een mooie link gelegd met wat muziek voor mensen kan doen. Via Orlando, en indirect zijn vader, word je meegenomen in de swingende wereld van jazzmuziek. Je leert over hoe men voor elke gemoedstoestand wel een nummer vindt om mee te verbinden, maar je leert ook over de keerzijde van een grote beroemdheid zijn. Ondanks dat dit vrij grote onderwerpen zijn in een dun boek, voelt het verhaal compleet en realistisch.

Van den Berg is muzikant en schrijver. Na jarenlang in bandjes te hebben gespeeld, vond hij het tijd om te gaan schrijven en zodoende startte hij als muziekrecensent. In 2016 debuteerde hij met zijn kinderboek Lotje later.

Joe Mellow is zeker een aanrader. Het is een kinderboek dat je van begin tot eind weet te boeien en het vertelt een verhaal waar liefde, voor zowel muziek als elkaar, centraal staat. Mocht je graag muziek luisteren tijdens het lezen: van de nummers die in dit boek voorbijkomen, heeft Van den Berg een Spotifylijst samengesteld. Deze is te vinden door de QR-code achterin het boek te scannen.

Leesfragment

—