Judas 2.0

Maandag, 28 juni, 2021

Geschreven door: Chris Bossers
Artikel door: Silke Wimme

Deze auteur heeft veel potentieel

[Recensie] Onlangs kreeg ook ik een ‘blind date’ boek en was verrast het werk van Chris Bossers te mogen ontvangen, voor mij een nog onbekende Vlaamse auteur. Na wat opzoekwerk blijkt Chris helemaal geen zo een onbekende te zijn (shame on me dus). Hij schreef namelijk reeds een aantal scenario’s voor film en tv-series. Bovendien werden zijn vorige misdaadverhalen goed onthaald. Ik ben altijd wel benieuwd naar wat Vlaanderen te bieden heeft aan schrijftalent en nieuwsgierig begon ik dus Judas 2.0 te lezen.

Na een zwaar verkeersongeval op de A12 bij Antwerpen, wordt in de koffer van een aangereden wagen het lichaam van een vrouw gevonden. De bestuurder en passagier vluchtten onmiddellijk na de aanrijding en zijn nu spoorloos. Bovendien blijkt dat er een aantal organen verdwenen zijn uit het lichaam van de jonge vrouw. Vermoedelijk gaat het hier dan ook om organenhandel. De eigenzinnige commissaris Willy Vercammen wordt op de zaak gezet. Al snel blijkt dat er meer aan de hand is dan alleen maar handel in organen. Hij komt een stel loverboys op het spoor die tienermeisjes ronselen om in de prostitutie te stappen, hierbij zou een link zijn naar het lichaam dat werd gevonden in de koffer van de wagen. De commissaris leert Amanda kennen, een tienermeisje dat in een opvangcentrum woont. Wanneer ook zij verdwijnt, wordt het een race tegen de tijd.

Judas 2.0 is een spannende thriller die zich in Antwerpen afspeelt en bovendien ook nog eens gebaseerd is op waargebeurde feiten. De auteur hanteert een makkelijk taalgebruik zodat het boek toegankelijk is voor een breed publiek. De personages zijn goed uitgewerkt maar missen hier en daar wel wat diepgang, ze blijven nogal vlak. Zo had ik toch graag meer geweten wat er allemaal in het hoofd van Amanda en Ivan omging, twee bijzondere personages die mij intrigeerden. Hiernaast is er nog commissaris Vercammen een ruwe bolster met toch een gevoelig hartje. Zijn humor is zwartgallig en daar houd je van of niet, persoonlijk vond ik het af en toe te negatief en plat, niet zo mijn ding.

Het geheel wordt in korte hoofdstukken gebracht, zodat je verder blijft lezen eenmaal je aan het verhaal begonnen bent, je wilt namelijk steeds weten hoe het verder loopt.

Wandelmagazine

De hoofdonderwerpen van deze thriller, organenhandel en kinderprostitutie worden op een fascinerende manier gebracht. Na het lezen heb je toch een andere kijk hierop. Ik was verrast hoeveel mensen hierin betrokken moeten zijn opdat het goed kan lopen, een echt groot misdaad web. Er is bij mij toch wel veel blijven hangen, zeker omdat het op echte feiten gebaseerd is. Ik miste wel een nawoord waarbij de auteur hier wat toelichting over geeft. Chris Bossers weet verder duidelijk goed waarover hij het heeft, zijn research werd grondig uitgevoerd. Hierdoor wordt het verhaal op een realistische manier gebracht. Doch kwam de uiteindelijke plot niet geheel onverwacht en miste ik hier de explosie die je meestal hebt als lezer bij de ontknoping van een thriller.

Voor mij was het iets te voorspelbaar. Maar deze auteur heeft veel potentieel. Geef dit boek meer diepgang, een origineel einde en je hebt een ontzettend spannende thriller, die je onmogelijk opzij kunt leggen. 3.5 sterren.