Ivy Hill 4 - Kerst op Ivy Hill

Donderdag, 31 december, 2020

Geschreven door: Julie Klassen
Artikel door: Nancy De Brucker

Een sterke aanrader voor iedereen die van historische romantische fictie houdt

[Recensie] Anno december 1822

Richard Brockwell leidt een aangenaam leventje in Londen. Hij woont in het huis van zijn familie, is vrijgezel en een wannabe schrijver. Hij heeft al talloze uitgeverijen aangeschreven maar niemand is geïnteresseerd in zijn roman. Hij schrijft ook artikelen voor het tijdschrift waar zijn vriend David Murray eigenaar van is.

Richard heeft niets met kerst of Brockwell Court maar dat is buiten zijn moeder gerekend. De Douairière Lady Barbara was altijd heel gemakkelijk te overhalen wat geld betrof wanneer hij er maar naar vroeg, maar nu houdt ze haar poot stijf. Hij moet thuiskomen met Kerst of hij krijgt geen toelage meer. Misnoegd moet hij akkoord gaan en hij verzekert zich ervan dat het maar voor een paar weken is; hij zou er in ieder geval wel het beste van maken. Hij vraagt dan ook aan David of hij hem wil vergezellen naar Ivy Hill. Samen met David en zijn bediende Pickering gaan ze naar het Engelse platteland.

Aangekomen op Ivy Hill blijkt dat zijn schoonzus en gastvrouw, Rachel, wat mensen heeft uitgenodigd waaronder ook Arabella Awdry. Het is de bedoeling dat deze bende zich gaat amuseren en de armen helpt tijdens de kerstperiode. Richard is van plan om van meet af aan ervoor te zorgen dat alles zo minnetjes mogelijk verloopt. Hij heeft in niemand interesse noch in het huwelijk algemeen. Hij wil gewoon deze weken op Ivy Hill uitzitten en terugkeren naar zijn prettige levensstijl in Londen. De enige die hij heel graag terug ziet is zijn zusje Justina.

Al direct krijgt Richard wat tegenkanting omdat hij zo arrogant en grof doet. Hij houdt ervan om mensen te choqueren en het is algemeen geweten dat hij een losbandige reputatie heeft. Alleen laat hij zich van zijn zorgzame kant zien wat Jamie betreft; een weesjongen die in een drukkerij mag gaan werken en die hij op zijn reis naar Wiltshire heeft ontmoet. Gaat het Richard lukken om de kerstperiode door te komen op Ivy Hill en welk geheim draagt hij toch met zich mee?

Kerst op Ivy Hill is het 4e deel uit de Ivy Hill reeks naar de hand van Julie Klassen. Dit is ook mijn eerste kennismaking met de auteur en wat heb ik genoten van dit verhaal! Gelukkig viel het mee met de personages en had ik niet het gevoel dat ik iets miste uit de vorige delen. Dit deel is perfect als standalone te lezen.

De auteur heeft een prachtige setting gecreëerd, namelijk Brockwell Court waar vele dingen zullen gebeuren. Gastvrouw Rachel doet er alles aan om iedereen te vermaken en is vrijwilligster en doet heel wat aan liefdadigheidswerk. Ze wil dan ook dat iedereen zijn steentje bijdraagt in deze kerstperiode.

Het is ook heel geweldig om te lezen hoe de auteur de Victoriaanse gewoonten en tradities uit de doeken doet. Zo is er b.v. het uithuwelijken: geschikte partners die werden gevonden en liefst een partij die naam en faam had met nog een grotere geldbeugel. Ook de kerstperiode op zich heeft heel wat voeten in de aarde zowel op vlak van amusement alsook het geloof in God. De armen helpen is een daad van barmhartigheid en dat komt hier ook veel aan bod wat fijn is om te lezen dat er met deze mensen ook rekening wordt gehouden. Ook boetedoening is een element dat hier naar boven komt.

Alhoewel het boek maar tweehonderd pagina’s telt worden hoofd- en bijpersonages goed neergepend en zo leer je van iedereen wel een beetje. Voor één iemand had ik bijzonder veel sympathie en ik was dan ook blij dat er rekening met hem werd gehouden. Veel wil en kan ik niet uit de doeken doen omwille van het spoilergevaar. Het is in ieder geval een heel fijn en memorabel boek om te lezen. Wat ik wel kan toevoegen is dat het om naastenliefde gaat, iedereen een tweede kans verdient en dat oude gewoonten of fouten nog kunnen worden rechtgezet. Het is een bemoedigend verhaal waar veel kracht in zit en waar je warm van wordt.

Ik zou met veel goesting in Brockwell Court willen zitten met deze kerstperiode, weg van al dit pandemisch gedoe! Julie Klassen heeft mij weten te pakken met dit kerstverhaal. Ik wil zeker de vorige delen ook lezen en te weten komen wat er zich afspeelt in Ivy Hill.

Als kers op de taart is er nog een novelle die je kunt lezen. Kerst in Almsbrick is ook een mooi kerstverhaal!

Dit verhaal is een sterke aanrader voor iedereen die van historische romantische fictie houdt. Alhoewel het een tikkeltje voorspelbaar is, is het zeker een boek dat je met deze periode moet lezen; ga er lekker bij zitten of liggen met een warme chocolademelk, dekentje en je waant je zo in Ivy Hill! 4 fonkelende sterren voor dit kerstverhaal.