Kiekeboe

Zaterdag, 19 oktober, 2019

Geschreven door: Chris McGeorge
Artikel door: Inge Brunekreef-Harbers

Hoe vijf opvarenden verdwenen in het niets

[Recensie] Kiekeboe is het tweede boek van Chris McGeorge, na Tik Tak, zijn debuut.  Ook Kiekeboe heeft je meteen vanaf de eerste pagina te pakken. De fijne schrijfstijl en de korte hoofdstukken maken dat je het boek erg gemakkelijk leest. Het gaat over een boottocht van zes vrienden. Tijdens een doorvaart door de Standedge Canal Tunnel, een vijf kilometer lange kanaaltunnel in Engeland, raken vijf opvarenden vermist. De zesde, Matthew Mcconell, wordt bewusteloos gevonden op het dek.

Verdwenen echtgenote

Matthew wordt verdacht van moord op deze vijf personen en het laten verdwijnen van hun lichamen, maar Matthew zegt dat hij zich niets herinnert. Toch belandt hij in de gevangenis. Dan ontmoeten we het volgende personage, Robin Ferringham, een freelancejournalist en auteur. Tijdens een signeersessie wordt hij gebeld door Matthew. Die zegt dat hij waardevolle informatie heeft over Robins verdwenen vrouw Samantha, die drie jaar geleden als vermist is opgegeven. Hij vraagt Robin te hulp in ruil voor de informatie.

Veel vraagtekens

De spanning is niet meteen aanwezig in Kiekeboe, maar wel zijn er de nodige vraagtekens. Waar zijn de vijf vermiste personen gebleven en waar is Samantha?  Kiekeboe vertelt het beeldend. Je voelt de sfeer en de spanning. Wel hadden de personages meer uitgewerkt mogen worden. De spanning maakt het goed. Mondjesmaat krijg je antwoorden op de vragen door flashbacks. Het plot zit goed in elkaar. Die kwam echter niet als een verrassing. Daarvoor was er gaandeweg al te veel prijsgegeven in Kiekeboe.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.