Kinderspel

Zaterdag, 4 juni, 2022

Geschreven door: Paul Cleave
Artikel door: Paula van Mourik

Briljante plotwendingen maken Nieuw Zeelandse thriller tot een topper

[Recensie] Cameron en Lisa Murdoch zijn twee schrijvers die al een flink aantal succesvolle thrillers op hun naam hebben staan. Als geen ander weten ze dan ook hoe je een perfecte misdaad pleegt, iets wat ze niet onder stoelen of banken steken. Het stel heeft één zoon, de zevenjarige Zach. Hij is  een beetje vreemd en kan nogal raar overkomen. Cameron en Lisa hebben hun handen vol aan de jongen. Als Zach op een avond vlak voor het slapengaan weer eens een ‘ZBB’ heeft (Zachs Boze Bui) en kwaad roept dat hij weg gaat lopen, tilt Cameron hier niet zwaar aan. De volgende ochtend is Zach weg.

Inspecteur Rebecca Kent wordt op de zaak gezet. Als ervaren inspecteur weet zij maar al te goed dat er haast bij is om Zach snel te vinden. Want hoe langer het duurt, des te onwaarschijnlijker  een goede afloop is.  Maar waar moet Kent zoeken? Het enige scenario dat zij kan bedenken is dat Cameron en Lisa verantwoordelijk zijn voor de vermissing van hun eigen zoon.

Kinderspel doet mij denken aan De Fluisterman van Alex North. Ook in dit boek draait het om een vermist kind en vindt er een race tegen de klok plaats. Desondanks is Kinderspel een ontzettend goed in elkaar gezet verhaal. Het speelt zich af in Nieuw-Zeeland, om precies te zijn in het plaatsje Christchurch, toevallig ook de woonplaats van auteur Paul Cleave (1974). Kinderspel is zijn tweede boek dat in Nederland is verschenen, ondanks dat hij een meervoudig prijswinnende thrillerauteur is.

Hoofdpersoon in Kinderspel is Cameron. Als lezer word je meegenomen in zijn gedachtegang. Je voelt zijn angst, zijn woede en zijn wanhoop. Tussen de regels door maak je op dat Cameron een man met humor is. Regelmatig denkt hij iets grappigs, ook al is de situatie daar totaal niet naar.

Rebecca Kent komt ook vaak aan het woord in Kinderspel. Ze komt over als een geharde inspecteur, maar naarmate de zaak vordert en er zich van alles gaat afspelen, verandert haar houding.

Kinderspel leest als een trein. In de eerste plaats, omdat het zo ontzettend spannend is en je gewoon moet weten hoe het afloopt. Daarnaast zijn de hoofdstukken kort, waardoor je snel nog even een paar bladzijdes verder wilt lezen. Maar waar Kinderspel écht in uitblinkt zijn de vele plotwendingen die het verhaal rijk is. Echt fantastisch! Een pageturner die elke thrillerliefhebber gelezen moet hebben.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.com

Alles op alles

Kinderspel