Kleine trauma's

Maandag, 14 augustus, 2023

Geschreven door: Meg Arroll
Artikel door: Joke Zwier

Emotionele gezondheid

[Recensie] Dat een mens gevormd wordt door de dingen die meegemaakt worden is algemeen bekend. Op sociale media worden kleine trauma’s gedeeld met de hashtag #tinyt (tiny traumas), en dit zou eraan bij kunnen dragen dat andere mensen zich minder geïsoleerd voelen door het lezen van ervaringen van anderen volgens Dr. Meg Arroll. En zo strekt de  digitale wereld zijn tentakels naar ons uit en heeft invloed op onze emotionele gezondheid .

Maar wat zijn nu eigenlijk kleine trauma’s? Denk bijvoorbeeld aan emotionele verwaarlozing, gezinsproblemen, sociale vernederingen en onverschilligheid als voorbeeld die emotionele of psychische problemen tot gevolg kunnen hebben.

BAA Benadering
Dr. Meg Arroll legt in haar boek Kleine trauma’s het gebruik van de oplossingsgerichte BAA benadering (Bewustwording, Acceptatie en Actie) uit. Bewust worden/berusten is onder andere moeilijkheden tolereren en veranderingen uit de weg gaan. Acceptatie is leren van moeilijkheden en openstaan voor veranderingen. Door de acceptatie-fase te ontwikkelen en ervaringen in het leven te accepteren kunnen kleine trauma’s proactief ingezet worden om aan een goed immuunsysteem voor onze toekomstige zelf te werken.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden van cliënten worden dingen uitgelegd en gaat Arroll vervolgens met de BAA-benadering aan de slag. Haar manier van gebeurtenissen beschrijven en vervolgens bespreken geeft inzicht in de oplossing van het onderliggende probleem, (wat we als een uitdaging moeten zien). In het boek staan veel verwijzingen naar literatuur over diverse onderwerpen met betrekking tot de behandelde problematiek. Aan het eind van elk hoofdstuk stelt de auteur de lezer vragen waarmee deze aan de slag kan.

Influencers
Het boek is ingedeeld in elf hoofdstukken waarin nuttige oefeningen verwerkt zijn. In haar Inleiding legt Arroll uit dat wij tijdens het leven geleerd worden kleine trauma’s te negeren en deze laten sluipenderwijs een leegte achter. Sociale media wordt op steeds jongere leeftijd gebruikt en draagt bij, onder andere door influencers, dat perfectie belangrijk is. Alleen is niemand perfect. Denk maar aan het leuke poppetje met de tekst: Nobody is perfec…….Wanneer we hier teveel in meegaan kan dit op termijn mentale problemen veroorzaken. En in Kleine trauma’s legt de auteur in duidelijk termen uit hoe we hiermee om kunnen gaan. Uitgebreid en helder legt Arroll uit waardoor het komt dat minder belangrijke gebeurtenissen in iemands leven een grote impact kunnen hebben.

“Niemand komt echt ongeschonden uit de jeugd en deze ervaringen hebben veel effect op wie we zijn”.

Mijlpalen in ons leven
Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een belangrijke tip en een belangrijke les om mee te nemen. Vergeet vooral niet om een opschrijfboekje klaar te leggen tijdens het lezen.

Hoe belangrijk zijn prestaties en mijlpalen in ons leven als we niet de tijd nemen om deze te reflecteren? Doelen zijn belangrijk, maar niet zalig makend. Allemaal kreten die iedereen wel kent, maar doen we er ook wat mee?

Na het lezen van dit boek zullen volgens Arroll dagelijkse angsten en frustraties verdwijnen door de verkregen inzichten over eigen gedrag en dat van anderen.

Kun jij de stap zetten na het lezen van Kleine trauma’s om bewustwording om te zetten in acceptatie en tot actie overgaan?

Foodlog

Meg Arroll is psycholoog o.a. aangesloten bij de British Psychological Society en The Science Council en lid van de International Society for Coaching Psychologists en de British Psychological Society. Ze is bekroond met een doctoraat in psychologie en een MSc in onderzoeksmethoden en psychologische beoordeling aan de Universiteit van Surrey.