Kom mee, Kees

Zaterdag, 24 april, 2021

Geschreven door: Loes Riphagen
Artikel door: Katelijne van Alem

“Wauw, de regenboog!”

De auteur

[Recensie] Loes Riphagen studeerde aan de Willem de Kooning Academie en debuteerde in 2008 met haar boek Slaapkamernachtdieren. Ze is geboren in 1983. Inmiddels heeft ze twintig titels op haar naam staan, waaronder ook Zzz, het Kinderboekenweekgeschenk van 2013. Haar werk is in vele landen verschenen en werd alom geprezen om de gedetailleerde tekeningen die voor eindeloos kijkplezier zorgen. Ze heeft hiervoor al diverse prijzen en nominaties ontvangen. Loes is de maker van het Prentenboek van het Jaar 2021: Coco kan het!

Verhaal

Kikker Kees en zijn papa zijn op weg naar een kwaakconcert. Ze moeten wel opschieten, anders komen ze te laat. Maar de weg ernaartoe is zo mooi! Kees ziet bijvoorbeeld een regenboog en een tak die op een krokodil lijkt. Papa heeft haast en vindt het maar lastig dat Kees zo snel is afgeleid door de dingen om hen heen. Tot papa de schrik van zijn leven krijgt en beseft dat die scherpe aandacht van Kees eigenlijk heel waardevol is.

Uitjes

Ga jij zoals Kikker Kees weleens met iemand uit je gezin een uitje doen? Nu in de tijd van corona zal dat bijvoorbeeld naar een speeltuintje of het bos zijn, daar kun je ook vanalles zien! Laat je jouw papa of mama dan ook zien wat jij allemaal ziet? Probeer het maar eens uit! Als je nog beter om je heen kijkt en samen met iemand anders kijkt, zie je nog veel meer verborgen schatten!

Vormgeving

Geweldige illustraties, overal zitten grapjes en je blijft kijken naar de mooie pagina’s. Kinderen kunnen hierdoor heel goed meeleven met het verhaal, ontzettend leuk om alle details te zien! Het verhaal is prima voor te lezen, goed te volgen en leuk om later zelf te lezen.

Je ziet hoe de kikkers zich voelen, de gevoelens en belevenissen zijn fantastisch uitgewerkt. Hierdoor wil je het boek eigenlijk steeds opnieuw (voor)lezen.

De omslag is aantrekkelijk, het is mooi dat het hele verhaal zich in het donker afspeelt. De plot van het verhaal is warm en zal je een extra glimlach op je gezicht geven. Echt een aanrader om in huis te hebben!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Coco en het gekke ding (3+)

Het kabouterboek