Koning van Katoren

Zaterdag, 5 maart, 2022

Artikel door: Sanne de Jong

Een tijdloze klassieker

[Recensie] Heb jij deze klassieker nog niet in huis? Ter ere van het vijftigjarig bestaan van Koning van Katoren heeft Uitgeverij Lemniscaat een speciale jubileumeditie van dit boek uitgebracht. Een gebonden boek met een linnen rug en een gouden jubileumsticker maakt deze uitgave bijzonder. Voor maar € 9,99 kan ook jij deze uitgave in je boekenkast hebben staan!

Voor wie dit boek nog niet kent
Koning van Katoren vertelt het verhaal van Stach. Hij wordt geboren op dezelfde avond als de koning komt te overlijden. De moeder van Stach overleeft zijn geboorte niet. Een dag later valt zijn vader van de kerk waardoor ook hij om het leven komt. Zodoende wordt Stach opgevoed door zijn oom Gervaas, die voor de ministers van Katoren werkt. Sinds de dood van de koning hebben deze zes ministers het voor het zeggen in Katoren. Wanneer Stach zeventien jaar is, gaat hij naar de ministers om zijn droom waar te maken: hij wil koning van Katoren worden. De ministers geven hem zeven opdrachten. Als hij die weet te behalen, wordt hij de nieuwe koning. Maar de opdrachten lijken onmogelijk te vervullen…

Jan Terlouw (1931) begon zijn carrière als kernfysicus, maar ging daarna de politiek in. Daar heeft Terlouw functies vervuld als fractievoorzitter van D66, Minister van Economische zaken en senator van de Eerste Kamer. In deze tijd schreef hij ook zijn eerste kinderboeken.

Voor eeuwig en altijd
Koning van Katoren wordt met recht een van de grootste klassiekers van de Nederlandse jeugdliteratuur genoemd. Dit wordt niet alleen bewezen door de prijzen die het boek heeft gewonnen, waaronder een Gouden Griffel, maar ook door de actualiteit van het verhaal. Dat laat namelijk zien dat dit boek tijdloos is.

Het concept met de opdrachten die Stach moet volbrengen, blijft heel spannend en leuk. Elke keer ben je weer nieuwsgierig of het Stach gaat lukken om een opdracht te volbrengen, ondanks dat de titel daar misschien al het een en ander over verklapt. Hoe de opdrachten zijn bedacht, hoe grappig de namen van plaatsen en personen zijn, hoe deze namen helemaal passen bij de context en hoe alles bij elkaar samen komt; maakt dat dit boek nog steeds zo goed is. Je merkt hierbij niet dat dit boek in 1971 al voor het eerst is verschenen.

Wat mij nu nog extra opviel, en wat ik als kind niet doorhad toen ik een aantal jaren geleden dit boek las, was dat Koning van Katoren ook veel diepere lagen bevat dan ik toen doorhad. De politiek en haar kwesties spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol, maar er zijn ook een aantal universele problemen die in de opdrachten verborgen liggen. Bijvoorbeeld het probleem met de vogels in Decibel. Niemand luistert daar naar elkaar en niemand heeft echt contact met elkaar. Natuurlijk komt dat in dit geval door de oorkleppen, maar hoe vaak luisteren we nú nog echt naar elkaar? Terlouw laat dan juist zien hoe fijn en belangrijk het is om contact met elkaar te hebben doordat Stach aan de slag gaat met dit probleem in Decibel.

Tips en extra’s
Ben je nieuwsgierig geworden naar dit boek? Of heb je Koning van Katoren al gelezen? In 2007 is er een vervolg verschenen: Zoektocht in Katoren! Verder is in 2012 Koning van Katoren verfilmd onder dezelfde naam, met Mingus Dagelet en Abbey Hoes in de hoofdrollen. De Grote Vriendelijke Podcast heeft ook een hele leuke en leerzame aflevering gemaakt met Jan Terlouw over zijn boeken. Bij Koning van Katoren is er daarom lees-, kijk- én luisterplezier!

—

Voor het eerste gepubliceerd op De Leesclub van Alles