Koud zonder jou

Maandag, 18 mei, 2020

Geschreven door: Igor Znidarsic
Artikel door: Severine Lefebre

Een waardige afsluiter van het drieluik

[Recensie] In de Achterhoek worden er in enkele weken tijd twee lichamen van vrouwen gevonden die werden vermoord. Beiden kwamen op een verschillende manier om. Het recherche-duo Bianca van Dijk en Joris Vischjager staan voor een mysterie. Als er een derde lichaam wordt gevonden, vermoeden de rechercheurs dat het om dezelfde dader gaat. Alle slachtoffers zijn namelijk vrouwen van begin veertig, met blond haar en stevig gebouwd. Bianca en Joris gaan tot het uiterste om de dader te pakken te krijgen. Alleen is de prijs die ze betalen hoog…

Met Koud zonder jou heeft Igor Znidarsic een meeslepende thriller neergezet. Het is het derde deel van de trilogie rond rechercheur Bianca van Dijk. De blindganger en De uitverkorene zijn de vorige delen.

Er is goed nagedacht over het concept van het boek. Net zoals bij de vorige twee delen is de plot erg gedetailleerd uitgewerkt, met veel aandacht voor de dader. Tijdens het lezen kom je via flashbacks meer te weten over het verleden van de moordenaar, en heb je na een tijdje wel een idee wat zijn motief is. Niet dat begrip hier op zijn plaats is, maar je voelt dat gebeurtenissen uit het verleden een sterke invloed hebben op het huidige gedrag.

Het verhaal begint meteen spannend met de dader die zijn eerste slachtoffer zoekt. Je zit direct in de juiste sfeer, die vrij goed behouden blijft gedurende het verhaal. Hier en daar zakt de spanning wel even weg, maar doordat er verschillende verhaallijnen zijn met de daarbij horende cliffhangers, blijf je als lezer geboeid verder lezen. Tot je naar het einde toe bijna van je stoel valt van verbazing. Daar neemt het verhaal namelijk een plotse wending die je absoluut niet zag aankomen. Dit blijft nog even nazinderen.

Foodlog

Een van de drie verhaallijnen is het politieonderzoek waar Bianca en Joris mee belast zijn. Ze zijn op zoek naar een moordenaar, en het onderzoek geraakt niet vooruit. Bianca en Joris blijven echter niet bij de pakken zitten, en zetten alles op alles om de dader te pakken. Tegelijk worstelt Bianca nog altijd met haar eigen problemen. De spanningen in haar gezin blijven aanhouden, onder andere door haar vele werkuren, waarbij een trauma uit het verleden haar ook parten speelt. Via de nodige flashbacks krijgen we hier een duidelijk zicht op. Deze flashbacks zien we ook bij de dader, die in het verhaal ook een grote rol krijgt. Niet alleen de ontvoeringen en moorden krijgen we mee, maar beetje bij beetje ook het idee erachter. Dat maakt het boek een stuk interessanter.

Igor Znidarsic heeft een erg boeiende en intrigerende schrijfstijl. Dankzij de korte en duidelijke hoofdstukken leest het boek erg vlot. Tegelijk slaagt de auteur erin om zijn beschrijvingen beeldend weer te geven. Dat maakt dat je het plegen van de moorden zo voor je kunt zien. En deze kunnen redelijk gruwelijk zijn. Al is het boek op dat vlak de mildste van de drie. Wat toch wel zonde is.

Aangezien Koud zonder jou het laatste deel van de trilogie is, hebben de vaste personages al hun eigen goed gevormd karakter, waardoor de evolutie niet meer zo groot is. Hoofdpersonage Bianca is een echte workaholic, ze stort zich liever op haar werk dan haar privé problemen aan te pakken. Al lijkt er op het einde iets te veranderen, en doet ze ook haar best om eens iets leuks met haar gezin te doen. Maar al bij al weinig beweging op dat vlak. Gelukkig is de troef van Igor Znidarsic om sterk psychologisch in te spelen op de persoonlijkheid en het gedrag van de dader. Je ziet hoe zijn jeugd was, de band met zijn ouders, hoe hij opgroeide. Gedurende het hele verhaal zie je zijn evolutie tot wie hij nu is: een moordenaar zonder empathie. En dit tilt het verhaal absoluut naar een niveau hoger.

Na het lezen van de vorige twee boeken van Igor Znidarsic, was ik heel nieuwsgierig naar dit derde deel. En ook nu weer heb ik enorm genoten van het boek. De plot zat subliem in elkaar, en het verwerken van een populair thema is geniaal gevonden. En dan nog dat totaal onverwachte einde… Alleen mocht het voor mij nog nét dat tandje harder en gruwelijker zijn, zoals bij de vorige boeken het geval was. In ieder geval is Koud zonder jou een waardige afsluiter van het drieluik. Daarom krijgt het van mij een dik verdiende vier sterren!

Koud zonder jou

De uitverkorene

De blindganger