Koude Angst

Donderdag, 19 december, 2019

Geschreven door: Mads Peder Nordbo
Artikel door: Peggy Van Aert

Spannende Arctische thriller

[Recensie] Koude angst is de nieuwe spannende Arctische thriller, waarin Matthew op een doofpotaffaire stuit.

Tupaarnaq keert terug naar Nuuk. Ze wil haar enige vriend, Matthew Cave, helpen zijn halfzus Arnaq te vinden. Arnaq is verdwenen tijdens een weekendtrip naar een verlaten stadje. Maar dan komt er een onrustwekkend telefoontje van een doodsbange Arnaq. Iedereen is onmiddellijk op zijn hoede en vrezen dat er iets zeer ergs staat te gebeuren. Matthews vader, was in zijn jonge jaren op de militaire basis Thule betrokken bij een geheim experiment met dodelijke afloop en werd verdacht van een dubbele moord. De verdwijning van Arnaq blijkt samen te hangen met de oude Thule-zaak. Kunnen Matthew en Tupaarnaq Arnaq redden, en zullen er nog andere slachtoffers vallen?

Het allereerste wat me opviel bij dit boek, was de cover. Deze is namelijk nagenoeg identiek aan die van het eerste boek van Nordbo. Identiek maar toch zo verschillend, en toch perfect passend bij het verhaal. Het verhaal zelf dan, Koude Angst, een titel die heel goed de landing dekt. Meer nog zelfs, je voelt tijdens het lezen de koude door merg en been gaan. Een koude die aanwezig is op alle vlakken… In de allereerste plaats is er het experiment om resistent aan koude te worden, maar daar komen nog een verschillend aantal koude elementen bij. Groenland, met zijn uitgestrektheid, zijn sneeuw, en natuurlijk ook de kleine gemeenschappen en de intriges en geheimen. De duistere kantjes van een land en zijn inwoners.

Nordbo heeft een zeer beeldende schrijfstijl. Je waant jezelf als het ware in Groenland. Hij beschrijft de omgeving en de situaties op een manier dat je het gevoel hebt dat je zelf aanwezig bent. De personages en hun karakters weet hij op zo een manier voor te stellen en te schetsen dat het lijkt alsof je ze zelf kent. Het andere zeer mooie in het verhaal is dat Nordbo flirt met de realiteit. In het verhaal heeft hij oog voor de werkelijke leefomstandigheden in Groenland. Waar ook in het dagelijkse leven drugs, geweld en seksueel misbruik voorkomen. Het is verbazingwekkend hoe hij fictie en realiteit met elkaar combineert.

Wat zeker wennen is, zijn de ‘vreemde’ Groenlandse namen van personages en plaatsen. Maar deze zijn noodzakelijk om het verhaal helemaal te laten kloppen. westerse namen zouden het nagenoeg perfecte plaatje om zeep helpen. Nordbo heeft me met zijn eerste boek al verrast en heeft met zijn tweede boek bevestigd. Zijn manier van schrijven en beschrijven zijn uniek. De setting en het totaalpakket kloppen helemaal. Hij heeft een gat in de thrillermarkt gevonden door gebruik te maken van zijn land van afkomst en de gebruiken en gewoontes daar. Hij heeft het eigenzinnige genre ‘Arctische’ thriller een plaats gegeven in het boekenlandschap. Ik kijk vol spanning uit naar het volgende deel.

Dit boek verdient volgens mij 5 sterren. Helemaal door het totaalplaatje dat van begin tot het einde klopt, van cover en titel tot laatste woord in het boek. Van locatie en plot tot uitwerking en beschrijving.