Lady Kitty's fortuinlijke zoektocht

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Sophie Irwin
Artikel door: Demi Stein

De Londense society

[Recensie] Kitty Talbot wordt drie maanden voor haar bruiloft aan de kant gezet. Niet alleen haar toekomst, maar ook die van haar zusjes, komt hiermee op het spel te staan. Hun ouders zijn overleden en hebben hoge schulden achtergelaten, Kitty voelt zich als oudste zus van het gezin genoodzaakt om het leven van haar zusjes veilig te stellen.

Kitty’s doel is simpel: Binnen 3 maanden en zeer vermogende vrijgezel vinden. Hiervoor gaat ze naar het gevaarlijkste slagveld van Engeland, de Londense society. Kitty is niet van goede komaf en bezit ook geen unieke talenten. Ze is echter zeer strijdlustig en wil er alles aan doen om de familie Talbot van armoede te redden.

Op en top drama
Kitty Talbot is allesbehalve verfijnd en kent niets behalve het leven op het platteland in Dorset. Toch vertrekt ze naar Londen, waar ze met behulp van haar tante probeert toe te treden tot de Londense society. Ze is genadeloos en manipulatief, en weet dat ze risico zal moeten nemen, wat ze dan ook zeker doet. Al snel zet ze haar zinnen op Archibald de Lacy, maar zijn broer, Lord Radcliffe, doorziet haar snode plannen en probeert er een einde aan te maken. Maar langzaam komt hij erachter dat Kitty niet zo’n vreselijk persoon is als hij eerder dacht.

Kitty en Lord Radcliffe zijn beide interessante personages. Ze hebben allebei karaktereigenschappen die niet helemaal wenselijk zijn in die tijd. Kitty is bijvoorbeeld erg standvastig en heeft duidelijke eigen doelen. Lord Radcliffe is het hoofd van het gezin, maar nog steeds single en men verwacht dat daar niet snel verandering in komt door zijn norse en afgesloten karakter. Beide personages hebben echter een goede achterliggende verklaring voor hun gedrag, waardoor de ontwikkeling die zij doormaken zeer interessant zijn.

Lady Kitty’s fortuinlijke zoektocht zit vol met vermakelijke Londense society-drama. Kitty zet alles op alles om te krijgen wat ze wil, ook wanneer haar tante haar adviseert genoegen te nemen met de mannen die ze inmiddels gesproken heeft. Je wordt meegenomen naar allerlei bals en kijkt over de schouder van Kitty mee hoe ze zichzelf bij steeds belangrijke evenementen naar binnen weet te werken. Sophie Irwin verwerkt hier veel humor in, waardoor je regelmatig hardop mee lacht.

Irwin groeide ook op in Dorset. Na haar studie werkte ze in Londen als redacteur bij een van de grootste Engelse uitgeverijen. Ze is een groot liefhebber van historische fictie en hoopt haar lezers te transporteren naar het Londen uit de Regency-periode, waar balzalen eerder slagvelden zijn.

Dat balzalen bijna slagvelden zijn komt duidelijk naar voren in deze historische roman. In die tijd waren er allerlei gebruiken waar iedereen zich aan diende te houden en met name de vrouwen hechten hier veel waarde aan. Heb je de rijke vrouwen tegen je? Dan heb je een groot probleem en kun je het wel vergeten.

Irwin’s schrijfstijl is prettig, toegankelijk en beeldend, waardoor je een goed idee krijgt van hoe het er binnen de Londense society aan toe gaat. De balzalen en de jurken zijn prachtig beschreven, maar ook de handelingen en gebruiken krijgen veel aandacht. Zo lees je bijvoorbeeld over dat men er niet van gediend is wanneer twee personen op één bal meerdere keren samen dansen.

Lady Kitty’s fortuinlijke zoektocht is een zeer vermakelijke historische roman. Het doet denken aan de Bridgerton-serie en laat je even wegdromen naar het Londen van 1818. De personages hadden wat meer diepgang mogen krijgen, maar de chemie tussen een aantal karakters en de spanningen van de Londense society maken het zeker goed. Dit verhaal is dan ook zeker een aanrader voor de fans van Bridgerton en andere high society boeken.