Leger van schaduw en storm

Zaterdag, 20 november, 2021

Geschreven door: S. Christina
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Revolutie tegen de heksenvervolging

[Recensie] Heks van Vuur en Oorlog is een spannend verhaal waarin Lara haar eigen magie kan ontdekken, en dat in een land waarin magie verboden is. Als beginnende uitgeverij wist dit verhaal veel bekendheid te vergaren bij de YA-lezers, en was ik na het boek erg nieuwgierig naar een tweede deel. Hoe zal het Lara vergaan nu de heksen zich willen keren tegen de regering van Solvenia? Tijd om daar achter te komen!

Leger van Schaduw en Storm is een verhaal wat ontzettend snel wegleest. De vaart blijft in het verhaal zitten, en Lara ontdekt constant weer nieuwe dingen over magie en haarzelf. Lara is in het begin nog ondergedoken, maar als ze eenmaal vertrekt uit Solvenia, gaat er een wereld voor haar open. In Meerland is er magie, en hoeft ze niet bang te zijn dat ze hiervoor gestraft wordt! Als lezer geniet je ook van de mogelijkheden die magie biedt, ik keek zelf mijn ogen uit toen ik de Magische Spelen aan het inbeelden was. De worldbuilding wordt steeds beter en duidelijker, en je merkt dat er naast schoonheid ook een duistere kant is van magie. Het verhaal en het mysterie blijft tot het einde, waardoor ik in korte tijd het verhaal al uit had.

In dit deel leer je Karissa kennen, een jongedame die een erg krachtige magiër is. Ze zoekt de grenzen op van haar magie, en kan Lara meer leren over haar krachten. Ze is een intrigerend en bijzonder personage, en je blijft op je hoede als je weer meer over haar ontdekt. Nu vond ik de acties van andere personages iets minder geloofwaardig, maar dat zat hem vooral in de kleine dingen. Zo was Lara weken ondergedoken en had ze haast niemand gezien of gesproken, maar mentaal deed dat haar weinig. Dit vond ik zelf wat gek, want zo’n lange tijd opgesloten zitten zou juist heel eenzaam moeten zijn. Daarbij is er een personage die een groot deel van het verhaal erg afstandelijk is, en de reden waarom dit zo is vond ik niet heel overtuigend. Hier had naar mijn idee iets meer verdieping in kunnen komen, zodat de personages net iets realistischer worden dan voorheen.

Hoewel de logica van personages iets meer diepgang had kunnen hebben, heb ik erg genoten van dit tweede deel. De spanning was aanwezig, je leert in dit boek veel meer over de magie en het verhaal eindigt met een enorme knaller waardoor je niet kan wachten op het vervolg. Die mag van mijn part snel komen, want het maakt je ontzettend nieuwsgierig naar meer avonturen van Lara!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy