Liefde in het strandcafé

Zaterdag, 18 februari, 2023

Geschreven door: Lucy Diamond
Artikel door: Demi Stein

Onverwachte erfenis

[Recensie] Evie is altijd al een beetje het zwarte schaap van de familie geweest. Haar zussen hebben een perfect leven opgebouwd, maar Evie zit nog altijd in dromenland en heeft een spoor van mislukte carrières achter zit.

Wanneer haar tante overlijdt is dan ook de hele familie geschokt dat Evie het strandcafé erft. Iedereen adviseert haar om het te verkopen, Evie kan hier immers geen succes van maken. Evie is echter vastbesloten om haar tante trots te maken en zet zich volledig in voor het strandcafé.

Een heel nieuw leven
Evie wordt al jaren overschaduwt door het succes van haar zussen. Wanneer ze hoort dat zij het strandcafé erft, schrikt ze zelf ook. Ze wordt neergezet als een heel realistisch personage. Door hoe haar familie met haar omgaat gelooft ze zelf ook steeds minder in haar eigen kunnen, wat begrijpelijk is. De groei die Evie doormaakt in dit boek, hoe ze veranderd van onzekere vrouw naar krachtige en trotse café eigenaar, is een mooi proces. Daar waar ze eerst over zich heen laat lopen, geeft ze uiteindelijk duidelijke grenzen aan, waardoor mensen om haar heen haar ook meer gaan respecteren. Evie is daarmee een heel geliefd hoofdpersonage.

Het idee van een onverwachte erfenis is niet heel uniek en het is daarom goed dat Lucy Diamond ook andere verhaallijnen in het boek verwerkt is. De grote verhaallijn blijft wel over hoe hoe Evie te werk gaat met het strandcafé. De uitwerking van de andere verhaallijnen zijn daarbij voorspelbaar, waardoor je niet het gevoel hebt een uniek boek in handen te hebben.

Foodlog

Eén van de extra verhaallijnen die Lucy Diamond erin heeft gestopt is dat van Phoebe. Phoebe is een jong meisje dat weggelopen is van huis omdat ze regelmatig ruzie heeft met haar ouders. Evie herkent zichzelf enorm in Phoebe en besluit haar te helpen. De manier waarop Evie haar steunt is mooi en hartverwarmend. Phoebe is op zichzelf ook een onwijs leuk personage. Ze is jong en kwetsbaar, maar neemt toch hulp aan en besluit haar schouders eronder te zetten.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog de relatie ontwikkelingen in het boek. Evie heeft, om het café open te kunnen houden, iemand nodig die verstand heeft van koken. Ed besluit haar uit de brand te helpen. Hij wordt beschreven als een mysterieus personage doordat hij weinig tot niks wil vertellen over zijn verleden. Wanneer Evie via via te horen krijgt wat Ed zijn verleden is, krijgt ze grote twijfels over hem. De manier waarop dit is uitgewerkt is leuk gedaan, maar wederom niet heel verrassend of vernieuwend.

Lucy Diamond is een feelgood auteur met inmiddels meerdere titels op haar naam. Ze heeft een grote voorliefde voor het strand, wat terug te zien is in haar boeken. Haar meest recente boek, Liefde in het strandcafé, is eerder al eens uitgegeven onder de titel In het diepe.

De schrijfstijl van Lucy Diamond is zeer prettig. Ze verwerkt een leuke dosis humor in haar verhaal, weet situaties en de omgeving op een mooie manier te beschrijven en haar schrijfstijl is zeer toegankelijk, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Het verhaal is ook goed te volgen als luisterboek.

Liefde in het strandacafé is een heerlijk feelgood verhaal voor tussendoor. Met name de ontwikkeling die de personages doormaken is interessant, naast dat ze simpelweg hartverwarmend zijn. Het is een boek waar je lekker bij kan wegdromen, maar bevat over het algemeen aspecten die weinig verrassend zijn, waardoor het boek niet heel vernieuwend of uniek aanvoelt.

Eerder verschenen op Meerboekenblog