Literaire glibberingen & poëtische trilsels

Zaterdag, 15 juli, 2023

Geschreven door: Sonn Franken
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] Met Literaire glibberingen & poëtische trilsels levert Sonn Franken een heel bijzonder werk af. Een boek voor schrijvers en liefhebbers van onze prachtige taal. Een boek waarin Franken zijn lezers meeneemt in de wereld van het geschreven woord. Je leest hoe woorden zich vormen tot meer dan slechts de verzameling, wat mensen drijft te schrijven en wat stromingen te zeggen hebben.

Franken verduidelijkt genres, de gedachtegang van lezers, schrijvers en zelfs uitgevers. Bovendien verdiept de auteur zich in specifieke woorden die ons vocabulaire ons biedt. Het geheel is gelardeerd met gedichten en foto’s.

Ook gesprekken en portretten met en over schrijvers heeft Franken aan zijn glibberingen toegevoegd, waarmee hij het tot een aantrekkelijk en boeiend geheel heeft gesmeed. Daarbij zien we schrijvers uit Frankens’ eigen omgeving voorbij komen, maar ook bijvoorbeeld Jacob Cats, Jules Deelder, Anton van Duinkerken, Jules Verne en zijn grote held J.R.R. Tolkien.

“Persoonlijk vind ik beide schrijvers briljant. Beiden zijn meester die hun metier vanuit studie, onderzoek en gedegen discussies, gevormd en uitgebouwd hebben. Waar ik toch een voorkeur voor Tolkien heb. Zulks ook vooral vanwege diens gave om de lezer in het verhaal te trekken met zijn gedetailleerde beschrijvingen.”

Franken noemt zijn werk zelf een ‘ontdekkingsreis’ en wellicht is dat wel de enige juiste term voor dit boek. Alleen het uiterlijk is al imposant. De cover en de omvang zijn indrukwekkend, maar de inhoud is evenzeer aantrekkelijk. Een soort ‘snoepwinkel’ voor de taalliefhebber, want laten we eerlijk zijn: we hebben een prachtige taal én er is zoveel mogelijk met taal en woorden. Laat vijf mensen bijvoorbeeld dezelfde gebeurtenis beschrijven en je krijgt vijf totaal verschillende beschrijvingen. Dat heeft dan wellicht enigszins te maken met interpretatie, maar voor met … taal en het gebruik van woorden.

In de vele gedichten die Franken heeft opgenomen, is de eigenheid van de auteur wellicht het beste te herkennen. Die gedichten zijn stuk voor stuk fraai; vele zijn van hoog niveau. Een tipje van de sluier:

“De dag blaast leven in mijn vleugels
het zonnespoor begeleidt mijn pad
meanderende woorden dwarrelen
uit de droom, nog voor ik ze vergat.”

Literaire glibberingen & poëtische trilsels is vooral een boek waar je zo nu en dan in leest en dat is dan ook heel goed te doen aangezien de inhoud zeer gevarieerd is. Verwacht derhalve geen werk dat je achter elkaar uitleest, want dan kom je bedrogen uit. Zie Literaire glibberingen & poëtische trilsels als een bundel waarin je gedoseerd leest. Leg het onder handbereik en pak het met regelmaat op. Het feit dat dit prachtige werk zichtbaar aanwezig is, is overigens zeker geen straf, want wat ziet het er fraai uit.

De enige ‘kritiek’ schuilt in het feit dat er door het boek heen wat uitglijders voorkomen op redactioneel gebied en dat is jammer, maar wellicht een gevolg van de ‘glibberingen’?

Ondanks dat is Literaire glibberingen & poëtische trilsels een rijk boek vol langere en korte essays, gedichten, verhalen, gesprekken en foto’s en een aanrader voor elke boeken- en taalliefhebber.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi