Meer dan boeven vangen

Woensdag, 24 juni, 2020

Geschreven door: Fred Teeven
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een eyeopener

[Recensie] Voormalig staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Fred Teeven heeft een veelbesproken carrière achter de rug. In zijn positie als Officier van Justitie leidde hij onderzoeken naar de georganiseerde misdaad en als staatssecretaris kwam hij in het nieuws door de zogenaamde “bonnetjesaffaire”. Dit autobiografische boek over zijn leven, met de nieuwsgierige makende titel, schept dan ook bepaalde verwachtingen naar de mens achter de crimefighter. De conclusie is dat hij inderdaad veel meer heeft gedaan dan slechts boeven vangen.

Hoe Fred Teeven overkomt in de media, zo schrijft hij ook. Op nuchtere toon verhaalt hij eerst kort over zijn jeugd en neemt ons vervolgens mee naar zijn volwassen, werkzame leven. Daar is hij overigens heel open over. De beslissingen die hij moest nemen, zijn ambities, de disbalans tussen werk en privé; Teeven is de eerste om toe te geven dat hij ondanks de beste bedoelingen misschien niet altijd alles volgens het boekje deed. De uitdrukking ‘Niet lullen, maar poetsen’ lijkt Teeven op het lijf geschreven. Hij was niet bang om zijn mening te geven en daarmee bij sommige mensen tegen de haren in te strijken. Tussen de regels door lees je dat je in de politiek eigenlijk vooral afhankelijk bent van de medewerking van anderen. Jij doet wat voor mij, ik doe wat voor jou. Dat was voor mij wel een eyeopener.

De laatste tijd worden er meer boeken uitgebracht over kleurrijke medelanders die vanuit hun professie te maken hebben met criminaliteit, zoals bijvoorbeeld Klaas Wilting (oud-politiewoordvoerder), of vanuit hun positie als verdachte (Holleeder). Ik verslind die boeken! Vaak staan ze vol met smeuïge details of achtergronden die ik nog niet kende. Misschien dat dit boek van Fred Teeven me daarom niet helemaal kon ‘pakken’. Het riep veel herkenning op, maar echt sensationeel wordt het niet. En misschien past dat ook helemaal niet bij de nuchtere Teeven. Hij vertelt zijn verhaal en heeft er vrede mee.

Eigenlijk geeft hij aan het eind zelf de beste recensie: ’Als je valt, krabbel je overeind en ga je verder, is mijn devies.’ En daar kun je het alleen maar mee eens zijn. Drie en een halve ster voor Meer dan boeven vangen.

Heaven