Recensie recht: Meester Leonie

Woensdag, 27 september, 2023

Geschreven door: Leonie van der Grinten
Artikel door: Kim Landwer Johan

Het leven van een strafrechtadvocaat

In Meester Leonie neemt Leonie van der Grinten (1989) je mee in haar leven als strafrechtadvocaat. Na haar studie rechten en een stage bij onder andere de bekende strafpleiter Gerard Spong mag Leonie zich strafrechtadvocaat noemen. Omdat ze vaak moest uitleggen wat haar werk precies inhoudt, startte ze in 2014 een blog genaamd: Meester Leonie. Hiermee wist ze een groot publiek te bereiken. Vier jaar later heeft Leonie niet alleen een eigen advocatenkantoor, maar geeft ze ook lezingen en cursussen door het hele land.

In korte hoofdstukken beschrijft Leonie hoe haar leven eruitziet. Het ene moment geeft ze een masterclass ‘pleiten’ voor een groep advocaten, het volgende moment staat ze een cliënt bij in de rechtbank, waarna ze bij de afloop hiervan een drankje drinkt in de kroeg.

Van der Grinten geeft antwoord op de meest prangende vragen van de lezers en neemt hierbij zeker geen blad voor de mond en probeert dingen niet mooier voor te doen dan ze zijn. Prangende vragen rond de strafrechtadvocatuur worden besproken zoals: hoe ga je om als je een cliënt tegen komt in de kroeg?, hoe kun je een cliënt die gruwelijke misdaden heeft gepleegd bijstaan? en hoe houd je ondanks een tachtigurige werkweek je privéleven en werk in balans?.

Een unieke kijk in de wereld van het strafrecht
Ondanks dat Van der Grinten een fijne schrijfstijl heeft en dingen in Jip-en-Janneketaal goed uit weet te leggen, goddank want anders zouden mensen er niks van snappen, is het boek een hele zit. Misschien komt dit omdat je als lezer hoopt meer van de verschillende (spraakmakende of vreemde) zaken waar Van der Grinten bij betrokken was, te kunnen lezen. Het boek is toch vooral gericht op informatie verstrekken over het vak.

Leonie is een powervrouw, je leert haar kennen als student en blogger en ziet haar per bladzijde groeien tot de zakenvrouw die ze nu is. Strafrechtadvocaat is een veelzijdig beroep, waarin je vele verschillende mensen ontmoet en ze bijstaat in soms precaire situaties.

Verdachten zijn soms echte woordkunstenaars en doen soms grappige uitspraken. Hiervoor is de hashtag #taaluitdezaal in het leven geroepen op Twitter. Zo las ik met een glimlach: “Goedemorgen Edelachtbare Majesteit” en “Nu gaat mijn hele toekomst naar de Malediven”.

Achter in het boek is een lijst toegevoegd, waarin de belangrijkste begrippen uitgelegd worden. Het boek is trouwens niet alleen geschreven door Van der Grinten zelf., ze kreeg hulp van een ghostwriter. Deze schreef de basis waarna Leonie zelf het boek afmaakte.

Meester Leonie is een boek dat de aandacht trekt, maar dat de aandacht voor de gemiddelde leek moeilijk vasthoudt. Wel kom je als lezer een hoop te weten over het reilen en zeilen van de strafrechtadvocatuur.

Ook verschenen op Boeken-cast