Recensie: Monddood

Maandag, 25 september, 2023

Geschreven door: Annemarie Braun
Artikel door: Silke Wimme

Aan een narcist ontsnapt

Annemarie Braun is psychodynamische therapeut met specialisaties in traumaverwerking, herstel na narcistische mishandeling en KOPP problematiek (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen). Bovendien geeft ze vaak workshops en lezingen over deze onderwerpen. Na haar studie psychologie en een stukgelopen relatie, leerde ze de man van haar dromen kennen, dacht ze. Al snel bleek ze onder de plak te zitten van een narcist. Monddood is haar autobiografisch verhaal van hoe ze het te verduren kreeg en hoe ze er uiteindelijk aan kon ontsnappen.

Na haar stukgelopen relatie met Tim, ontmoet de knappe Ginger de uiterst charmante Nick. Al snel wordt ze tot over haar oren verliefd op hem en kan haar scheiding met Tim niet snel genoeg rond zijn. In enkele maanden tijd wonen ze samen en is Ginger bovendien zwanger. Net op dit moment komen Nick zijn vervelende trekjes naar boven. Ginger is niet meer zijn prinses, maar is zwanger geworden om hem om de tuin te leiden. Niet alleen verbale agressie komt naar boven maar ook fysisiek geweld. Ginger kan geen kant op en weet ook niet waar ze terecht kan voor enige hulp. Wanneer ze zich dan toch weet los te wringen en Nick enkele maanden later met hangende pootjes voor haar staat, vergeeft ze hem alles. Dit patroon herhaalt zich meermaals tot Ginger’s leven ervan afhangt, ze moet ontsnappen aan Nick om haar zoontje en zichzelf te redden. Eenmaal verlost van Nick blijkt de nasleep van de gebeurtenissen ook andere ernstige gevolgen te hebben, zal Ginger ooit nog echt vrij zijn?

Waarom is het zo lastig om weg te gaan?
In Nederland alleen al zouden er één miljoen mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn. Heel vaak richten ze heel wat leed aan bij anderen. Annemarie Braun probeert hun slachtoffers te helpen en bij te staan nadat ze het allemaal zelf meegemaakt heeft. Buitenstaanders weten vaak niet hoe het is om onder het juk van een narcist te moeten leven, met Monddood probeert de auteur dit wat meer in het licht te stellen. Bovendien is het een autobiografisch verhaal. Het is een ongelooflijk hard verhaal, waardoor het boek zeker niet voor gevoelige lezers is. Maar in de inleiding geeft de auteur advies, indien je het te erg vindt kan je doorbladeren tot een van de laatste hoofdstukken. Na het verhaal van Ginger volgen namelijk nog enkele delen waarbij de auteur uitlegt wat narcisme is, hoe je het herkent, wat slachtoffers kunnen doen en een uitgebreide lectuurlijst die ook hulp kan bieden. Het is dus veel meer dan een autobiografisch verhaal, de auteur wil zich ook richten tot slachtoffers en hen helpen.

Keihard
Annemarie Braun hanteert een eenvoudige schrijfstijl, maar dit is ook wat het verhaal vraagt. Het is keihard en ingewikkeld taalgebruik zou hier helemaal niet op zijn plaats zijn. De auteur neemt geen blad voor de mond, ze brengt op een rauwe en eerlijke manier haar persoonlijk verhaal, dit op basis van haar dagboekfragmenten. Het enige wat mij niet zo duidelijk was, is waarom ze haar hoofdpersonage Ginger heette, het is Annemarie’s persoonlijk verhaal, waarom gebruikt ze een andere naam om deze te vertellen als ze het dan toch uitbrengt onder haar eigen naam?

Monddood een autobiografische roman maar leest als een ware thriller, pagina na pagina wordt je meegezogen en beleef je de gruwelijke horror vanaf de eerste rij. En wanneer je denkt dat Ginger eindelijk van alle ellende af is, lijkt het allemaal nog maar te beginnen.

Na het lezen van Monddood ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar de lezingen die de auteur geeft. Het is een ontzettend interessant boek, die eigenlijk iedereen zou moeten lezen. Want er staat een belangrijke les in: beoordeel nooit iemand anders zonder dat je het ganse verhaal kent.

Ook verschenen op Boeken-cast