Mr. Malcolms lijst

Dinsdag, 24 augustus, 2021

Geschreven door: Suzanne Allain
Artikel door: Patrice van Trigt

De romantiek is volop aanwezig en kent vele gradaties

[Recensie] Ook zo’n liefhebber van Bridgerton? Dan is dit ook iets om te overwegen.

De hooggeboren Jeremy Malcolm moet de vrouwen uit de Londense high society zowat van zich afslaan. Hij staat te boek als een goede vangst, is een felbegeerde vrijgezel. Maar Jeremy heeft tot nu toe echter geen enkele vrouw ontmoet die aan zijn verwachtingen voldoet. Het gerucht gaat dat Jeremy zelfs een lijst heeft met eisen voor de toekomstige mevrouw Malcolm.

Julia Thistlewaite heeft haar oog op de knappe Jeremy laten vallen maar krijgt behalve een avondje naar een slechte opera geen voet tussen de deur. Via haar neef Cassidy, die goed bevriend is met Jeremy, hoort Julia dat ze niet aan zijn malle eisen voldoet. Julia is woedend en voelt zich afgewezen. Om Jeremy met gelijke munt terug te betalen bedenkt ze een sluw plan.

Selina Dalton heeft de afgelopen drie jaar doorgebracht als gezelschapsdame. In Bath was het fijner dan thuis in Sussex waar ze als oudste dochter van de dominee een teruggetrokken leven leidde. Voor Selina geen balseizoen of hooggeboren adel in het vooruitzicht want ze vervult geen enkele rol van betekenis is de aristocratische wereld. Wanneer oude schoolvriendin Julia Selina onverwacht uitnodigt om te komen logeren is dat echter meteen haar intrede in de high society. Maar Julia doet nooit iets zonder reden.

Mr. Malcolms lijst is geen dik boek maar wel een heel vermakelijk! Het is een historische roman met een knipoog naar de traditionele aristocratie die we zo goed kennen uit o.a. de succesvolle serie Bridgerton. Na het lezen bekroop me het gevoel dat dit boek eerder aandoet als een introductie op een serie die nog komen gaat dan als een standalone. Het heeft namelijk enorm veel potentie en ik stond er dan ook niet van te kijken dat er sprake is van een verfilming.

De auteur heeft een bonte verzameling aan personages en gebeurtenissen samengebracht in dit frivole, enigszins dramatische, verhaal. De romantiek is volop aanwezig en kent vele gradaties. Alle ingrediënten voor een heerlijke zwijmelroman zijn present. Het enige nadeel is dat Mr. Malcolms lijst in derde persoon wordt verteld.

Persoonlijk heb ik niks met deze vertelvorm, het doet te afstandelijk aan. Het lukt me hierdoor niet om binding met de hoofdpersonages te krijgen. Het zegt verder niets over de kern van het verhaal, want de auteur heeft echt iets leuks op papier gezet, ze heeft humor en neemt het dan ook niet zo nauw met de etiquette. Dat pakt geregeld grappig uit en doet het boek goed.
Tussen alle liefdesperikelen en het kostuumdrama zijn er genoeg komische en onhandige situaties die, wellicht een beetje vergezocht, wel hopeloos (en daardoor grappig) romantisch zijn. En dat lijkt me precies de bedoeling van dit boek.

Mr. Malcolms lijst is qua verhaallijn dunnetjes maar het toch is het een meer dan leuk verhaal. Voor de liefhebbers zal dat dan ook niet veel uitmaken. De 19 eeuwse Regency-sfeer, het geroddel, het wereldje op zich, zal genoeg vermaak bieden om van dit alles te genieten. Ik had het boek in een avondje uit en heb daar geen spijt van. Drie sterren.

Miss Lattimore's brief