Naar buiten!

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Mieke Goethals
Artikel door: Katelijne van Alem

“Vandaag wordt een geweldige dag, maar er moet nog zoveel gebeuren!”

[Recensie] Welkom in het torenhuis! Hier wonen niet alleen Matteo en zijn familie, maar ook heel veel vriendjes! Het torenhuis is een heel hoog huis en er zijn heel veel verschillende rare kamers. Wanneer Matteo wakker wordt, roept hij “naar buiten” tegen zijn familie, maar voordat ze naar buiten gaan moet er nog heel veel gebeuren! En er moet veel teruggevonden worden!

Zoekboek
Wanneer je dit boek openslaat, zie je een mooie intro geschreven door Mieke Goethals waarin allerlei zoekopdrachten staan. Zo wordt er onder andere gevraagd om op zoek te gaan naar Spookje, Draakje, de drie muizen en de kunstwerken in huis. Een ware zoektocht is begonnen! Dit maakt het boek lekker interactief en een echt avontuur, kinderen zijn nieuwsgierig naar wat komen gaat en gaan vast met veel enthousiasme op zoek naar al deze figuren en objecten!

Ook wanneer Matteo opstaat in het hoogste kamertje van het torenhuis en steeds wat verder afdaalt naar zijn familieleden, krijgt hij opdrachten om te helpen zoeken naar spullen. Zo zoekt hij voor zijn broertje bijvoorbeeld een schattig wit muizenpakje, voor zijn zus een rode radio en voor oma Flits een schilderspalet. En de prenten zitten vol details, dus het is nog een ingewikkelde maar leuke zoektocht!

Avontuur
Matteo wil heel graag naar buiten, maar tot die tijd mag hij heel veel familieleden helpen en wordt zijn geduld op de proef gesteld. In de tussentijd word je zelf ook erg nieuwsgierig naar wat ze nou precies gaan doen! Een mooi onderwerp om het samen over te hebben, heb jij weleens anderen geholpen en bijvoorbeeld ergens lang op moeten wachten voordat het begon? Het avontuur dat Matteo vervolgens gaat beleven is erg mooi, warm en sfeervol. De pagina met de tandem waar de hele familie op zit is zo gezellig vormgegeven, dit boek is een feestje om te bekijken en steeds opnieuw door te bladeren! Na dit boek gelezen te hebben krijgt iedereen zin in dit soort dagen!

Dit boek is een voorbeeld van hoe het leesplezier voorop staat. Genieten, lezen, opdrachtjes, humor, mooie platen, fijne onderwerpen, alles komt terug in dit geweldige boek!