Nia

Dinsdag, 27 juni, 2023

Geschreven door: Eddy Meijer
Artikel door: Piet Windhorst

Liefde en stille kracht , toeval of voorbestemd?

[Recensie] Het verhaal begint in juli 1947 tijdens de eerste militaire actie in Nederlands-Indië. Luitenant Leo de Jong is met een groep soldaten op patrouille. Als hij een leeg huis inspecteert, wordt hij vermoord. Het is de centrale gebeurtenis in het boek. Dit boek gaat in hoofdzaak om de families van Nia, Chandrawinata Ibu, in Bandung en van Koen de Jong, student in Delft. Lia gaat in Delft studeren en ontmoet Koen. Heel geleidelijk ontwikkelt zich een grote liefde tussen hen. Tegelijkertijd wordt er meer bekend over de dood van Leo de Jong in 1947, die begraven ligt op een erebegraafplaats in Bandung.

Eddy Meijer bereisde voor zijn werk de hele wereld en raakte gefascineerd door het verre oosten. Nia is zijn debuutroman die hij schreef na het overlijden van een vroegere geliefde uit Indonesië, waarbij hij zichzelf de vraag stelde hoe hun levens zouden zijn verlopen als ze niet uit elkaar waren gegaan.

Miss Indonesië
Een flink aantal hoofdstukken is gewijd aan de avonturen van Nia die als Miss Indonesië deelneemt aan de Miss Universe Contest in Bangkok. Haar familie was fel tegen deelname. Haar verloofde Ramin heeft haar verstoten. Ondanks de tegenstand gaat ze toch. In Bangkok trekt ze op met miss Holland. Ze merkt al snel dat er in de organisatie mannen zijn die war van haar willen in ruil voor kansen op een titel. Omdat ze daar niet op in gaat, is ze al snel uitgeschakeld en gaat ze weer naar huis.

In het hoofdstuk Koen, juli 1976, wordt een reis beschreven die Koen maakt naar Israël. Zijn ouders zijn fel gekant tegen deze vakantie: te gevaarlijk. Het is een interessant hoofdstuk met veel informatie over de oorlogen. Koen komt nog in een gevaarlijke situatie. Zijn christelijke opvoeding komt even naar voren. Hij denkt aan een spreuk op zijn kamer: “Werp uw bekommernis op de Heer en Hij zal voor U zorgen.” Het helpt. Overigens is het vreemd dat de schrijver dit Israëlverhaal opneemt in de roman, want deze gebeurtenis staat geheel buiten het eigenlijke verhaal.

Stille kracht
Het karakter van Nia is moeilijk te begrijpen. Van een Indonesisch meisje in deze tijd valt al gauw te verwachten dat ze moslima is. In het boek wordt geen woord gewijd aan haar godsdienst. Wel is er sprake van stille kracht. Nia draagt altijd een kris bij zich, waarmee onverklaarbare dingen gebeuren.

Een opmerkelijk gedeelte is de liefdesgeschiedenis van Nia en Koen. Koen is betoverd door de schoonheid en de charme van Nia. Hij heeft veel respect voor haar en laat alles ten aanzien van de lichamelijke liefde aan Nia over. De lichamelijke toenadering is een geleidelijk en zeer langzaam verlopend proces, waarbij ook de stille kracht een rol speelt. Het is de schrijver gelukt deze romance subtiel en heel zuiver te beschrijven. Een hoogtepunt in het boek.

Speurtocht
Spannend is de speurtocht van Koen naar de ware toedracht van de dood van zijn oom Leo. Een complicatie daarbij is dat het ging om de vrijheidsstrijd van de Indiërs aan de ene kant en de Nederlandse kolonisten aan de andere kant. Kan hij op begrip rekenen bij de familie van Nia? Gelukt het Koen om achter de ware toedracht te komen en vindt hij het graf van zijn oom? Kwesties die het boek spannend maken.

De roman is geschreven in een heldere stijl en van begin tot einde boeiend. Je legt dit boek niet gemakkelijk weg. Het is een goed verhaal met wel veel toevalligheden.

Een zeer geslaagde en boeiende roman.

Eerder verschenen op Leeskost