Nulpunt

Dinsdag, 7 april, 2020

Geschreven door: Jørn Lier Horst
Artikel door: Severine Lefebre

Fantastische eerste deel van nieuwe serie

[Recensie] Oslo, 2018. Sonja Nordstrøm, een bekende atlete, heeft net haar autobiografie ‘Eeuwig nummer een’ uitgebracht. Een boek dat veel stof doet opwaaien. Sonja komt echter niet opdagen op haar boekpresentatie. Celebrity blogger Emma Ramm besluit naar Nordstrøms huis te gaan, en vindt er tekenen van een worsteling. En op de televisie kleeft er een briefje met daarop het cijfer 1. De politie wordt erbij gehaald, en rechercheur Alexander Blix krijgt de leiding. De aanwijzingen die ze krijgen, lijken zorgvuldig op voorhand gepland, waardoor het op een georkestreerd geheel lijkt. Wanneer Blix genoodzaakt is samen te werken met Emma, schakelt de op aandacht beluste moordenaar een tandje hoger…

Nulpunt is het eerste deel van een nieuwe thrillerserie dat geschreven wordt door twee bekende Noorse schrijvers. Jørn Lier Horst en Thomas Enger zijn beiden afzonderlijk succesvolle auteurs. Werkend voor dezelfde uitgeverij besloten ze samen een boek te schrijven. Na vele jaren is uiteindelijk Nulpunt hun eerste gemeenschappelijke boek, en het eerste deel van de Blix & Ramm-reeks.

De plot van het verhaal wordt gestaag opgebouwd en zit uitmuntend in elkaar. In het begin ligt het tempo daardoor iets lager, maar dit verveelt geen moment. Je leert zo de personages goed kennen, waardoor je je beter kunt inleven in hen. Daarna schiet het verhaal een versnelling hoger en kun je alleen maar genieten van het ingenieuze plot dat vol met verrassende wendingen zit. En deze komen op de meeste onverwachte momenten. Na een spectaculaire ontknoping blijf je als lezer dan ook compleet overdonderd zitten op je stoel.

Het verhaal begint met een terugblik naar het verleden van Alexander Blix, een gebeurtenis die de verdere carrière en persoonlijkheid van Blix bepaald. Tegelijk heeft dit ook invloed op het verloop van het onderzoek naar de verdwijning van Sonja Nordstrøm. Blix maakt keuzes die hij anders niet zou maken, en het maakt de verhaallijn daarbij realistischer en kwetsbaarder.

De grote verhaallijn in dit boek is dus de zoektocht naar Sonja Nordstrøm en het vinden van de dader. Dit verloopt echter veel ingewikkelder dan verwacht, en de politie krijgt te maken met een zeer intelligente en vindingrijke dader. Die ook nog eens geniet van alle media-aandacht. Het houdt je als lezer volledig in de ban. Tussendoor wordt er ook aandacht besteed aan de privé-levens van Blix en Emma, waarbij we beetje bij beetje de connectie tussen beiden te weten komen. Beide personages, alsook alle andere, zijn daarbij zeer goed uitgewerkt en hebben elk hun eigen unieke karakter. Het komt bovendien niet zo vaak voor dat een rechercheur en een journalist samenwerken in een moordonderzoek, dus dat maakt het verhaal extra interessant. Zeker als dit zo goed is uitgewerkt en doordacht als in dit boek.

De schrijfstijl van Horst & Enger is erg aangenaam en boeiend. Zodra je in het verhaal zit, is het moeilijk om te stoppen met lezen. Door de korte hoofdstukken ligt het leestempo ook heel hoog. Door ook nog eens vaak te wisselen van perspectief, worden er de nodige cliffhangers gecreëerd, die op hun beurt zorgen voor nog meer vaart en spanning.

De auteurs van het verhaal, Jørn Lier Horst en Thomas Enger, zijn er met glans in geslaagd om van Nulpunt een mooi en samenhangend geheel te maken. Dit is op voorhand namelijk altijd wat afwachten, want het blijven twee verschillende personen met elk hun eigen specifieke schrijfstijl en denkwijze. Maar aan niets is te zien dat dit boek door twee auteurs is geschreven, het verhaal loopt vanaf het begin erg vlot zonder dat er ook maar een eigenaardigheid te bespeuren valt. Wat heel erg knap is!

Ik ben altijd benieuwd hoe een boek dat geschreven is door meerdere auteurs zal uitpakken. Nulpunt zag er vanaf het begin veelbelovend uit, met een flaptekst die mij zeer intrigeerde. Eenmaal dat ik begon in het verhaal, was ik volledig verkocht. De plot vind ik subliem uitgewerkt, met een heel interessante verhaallijn. Daarbij slaagden de auteurs er ook in om mij meermaals op het verkeerde been te zetten. De zinderende ontknoping zag ik dan ook totaal niet aankomen. Nadien bleef het verhaal nog een lange tijd nazinderen.

Van Thomas Engers las ik reeds enkele boeken, maar dit verhaal vind ik nog een heel stuk beter. Ik ben dan ook heel blij om te lezen dat dit het eerste deel is een reeks rond Blix en Emma. Twee heel sympathieke personages waar ik graag meer over lees. Ik kijk dan ook enorm uit naar het volgende boek van Jørn Lier Horst en Thomas Enger! Intussen geniet ik nog even na van Nulpunt. Wat een fantastische eerste deel van deze serie.

Blix & Ramm 4 - Stigma

Cold Case Kwartet 3 - De Onbekende

Blix & Ramm 1 - Nulpunt