Oktober Koning

Zaterdag, 8 april, 2023

Geschreven door: Pamela Sharon
Artikel door: Saskia Imbert

Hoe ver zou jij gaan voor tien miljoen euro?

[Recensie] Dex ontvangt na de begrafenis van zijn moeder een gouden envelop met een hartenkaart en een uitnodiging om deel te nemen aan Oktober Koning. Ook Julia, Emma en Vincent krijgen een gelijkaardige envelop, telkens met een andere afbeelding. Klaver, ruiten, schoppen. Vier spelers. Tien opdrachten. Eén winnaar. Tien miljoen euro.

Het spel begint met een eetproef, een ware uitdaging. Maar waaruit bestaan de volgende opdrachten? Wie heeft dit bedacht? Oktober Koning is een spel waarbij de deelnemers voortdurend in de gaten worden gehouden, want de investeerders zien deze vier mensen graag strijden. En de Joker, de spilfiguur in dit spel, zit hierbij op de eerste rij.

Machtsspel
Langzaamaan komt de lezer steeds meer te weten over de deelnemers. Ze hebben alle vier een andere motief om deel te nemen aan het spel. Zowel hun verleden als hun huidige leefomstandigheden spelen hierbij een belangrijke rol. De opdrachten zijn gevarieerd, maar de nadruk ligt echt op het psychologische effect. Dit machtsspel draait om vertrouwen, verraad en wraak. Hoe reageren de spelers, kiezen ze voor elkaar of voor zichzelf? De inbreng van de Joker is zeer intrigerend en interessant.

In de laatste hoofdstukken komen de verhaallijnen knap samen en worden de twijfels en vragen van de lezer beantwoord. De vlotte schrijfstijl komt soms een beetje geforceerd over door het veelvuldig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden en uitdrukkingen. Dit valt vooral op bij de eerste hoofdstukken, maar gaandeweg went het. Auteur Pamela Sharon laat ook veel ruimte voor hersenspinsels en gefilosofeer, waardoor de spanning wegebt. Maar door zeer verrassende wendingen, soms wat luguber, is dit absoluut een krachtig verhaal. Oktober Koning is een intrigerend thrillerdebuut dat aanzet tot nadenken: hoe ver zou jij gaan voor tien miljoen euro?

Eerder verschenen op snippers_co

Oktober Koning

Wie ik gisteren was