Onheilsdochter

Zaterdag, 11 februari, 2023

Geschreven door: Jean-Claude van Rijckeghem
Artikel door: Lalagè

Een geweldig boek over dappere tieners

[Recensie] Yrsa is een Vikingsdochter. Ze woont in een dorp met vijf huizen: Mimirs Krukje, genoemd naar de enorme steen waar volgens de overlevering een reus op uitrustte. Yrsa’s vader is de stuurman. Haar moeder is overleden en ze woont met haar stiefmoeder, broertjes en oma. In de andere huizen wonen haar ooms en neven. Op één van die neven, Nokki, is Yrsa stiekem verliefd. Ze zoenen weleens bij het boothuis. Maar oma Gudrun wil haar liever uithuwelijken aan een rijke jongen.

In het begin van Onheilsdochter is het opletten geblazen, want er worden veel namen genoemd. Jean-Claude van Rijckeghem beschrijft hoe de wereld van Yrsa eruitziet, klinkt, ruikt en voelt.

“Ze luisteren naar het geplons van de riemen en het gekwetter van de vogels. Ze voelen de warmte van de zon op hun wangen.”

Tijdens de zomermaanden gaan de mannen van het dorp met hun langschip op reis. Ze varen naar het zuiden om te handelen. Dat gaat niet altijd eerlijk en soms loopt het uit op een rooftocht. Als de winter in aantocht is, komen de mannen eindelijk terug in Mimirs Krukje. Ze hebben een vreemdeling meegenomen. De jonge non zuster Job is gekocht als slaaf, net als Yrsa’s moeder ooit is overkomen. Zuster Job is net zo eigenwijs als Yrsa. Het loopt erop uit dat de meiden samen vluchten op één van de boten en dan volgt een avontuurlijke reis, vanaf halverwege het boek.

Een motief is de botsing tussen twee culturen: Yrsa gelooft in de heidense goden Thor, Frigg en Odin, terwijl Job overtuigd christen is. Ik vind het erg leuk om de godenverhalen te lezen, die heel natuurlijk in het verhaal zijn verweven. Voor Yrsa zijn ze levensecht. Bovendien blijkt Yrsa voorspellende gaven te hebben, wat veel betekent. Ineens is ze niet meer Yrsa met de kromme voet, maar Yrsa de zieneres.

Het boek kent een aantal scènes waarin wordt gevochten en het is zo spannend om die te lezen. Naast wat er gebeurt, weet je als lezer namelijk ook wat de verschillende personages denken. Nergens zakt de verhaallijn in, al vind ik wel dat het op een gegeven moment wel veel heen en weer schiet. Yrsa en Job zijn niet altijd consequent in hun besluiten en kunnen impulsief zijn. Dat past natuurlijk wel goed bij hun leeftijd van zestien jaar.

Onheilsdochter is een geweldig boek over dappere tieners die meer dan duizend jaar geleden leefden in Denemarken en de Lage Landen.

Eerder verschenen op Lalagè leest