Recensie psychologie: Onverwacht

Woensdag, 27 maart, 2024

Geschreven door: Hanneke van de Plassche
Artikel door: Evert van der Veen

Als de dood onverwacht toeslaat

“Een bliksemschicht. Een donderklap”. Met die woorden opent dit boek want zó hard kan de dood je leven binnenkomen en alles plotseling en voorgoed veranderen. Hanneke van de Plassche hanteert een persoonlijke toon en spreekt de lezer daardoor echt aan alsof ze met de ander in gesprek is. Haar beschrijving van gebeurtenissen en wat die bij mensen losmaken, is herkenbaar en uit het leven gegrepen.

Zij benadrukt dat rouw een natuurlijk proces is: “… normale reacties van je lichaam en geest op een abnormale gebeurtenis: het plotselinge overlijden van iemand die je dierbaar was” (p. 22). Persoonlijk had ik voor ‘was’ liever ‘is’ gezegd en dat zal Hanneke ook wel bedoelen, denk ik. Want in de rouw blijft er op een ándere manier een band met de overledene bestaan. Dat is de liefde die vaak in stilte doorgaat in het hart. In de huidige omgang met rouw wordt die blijvende relatie ook benadrukt.

Verder leven na een verlies
Duidelijk is het boek in de beschrijving van emotionele maar ook praktische en zakelijke gevolgen zoals een verhuizing of verkoop van huis na een onverwacht overlijden. Situaties als de verdrinking van een kind, een fatale aanrijding, suïcide of longembolie worden beknopt maar duidelijk beschreven in hun impact op nabestaanden. Er zijn zijn interviews met onder andere de directeur en oprichter van het Landelijk Forensisch Technisch Team, een politieagent, een forensisch arts, een ambulanceverpleegkundige en een brandweerman.

In het hoofdstuk Dit kan je helpen is het basisadvies een open houding waarin nabestaanden dóór hun gemis heengaan en dit onder ogen proberen te zien. Er zijn duidelijke praktische aanwijzingen om bewust met een verlies om te gaan. Andere hoofdstukken zijn gericht op mensen die iemand willen ondersteunen en op hulpverleners. Het gaat erom dat mensen zich in hun verdriet aanvaard voelen, dat iemand naar hun iemand luistert en geen goedbedoelde adviezen geeft; er zíjn is de kern van hulp en ondersteuning. Mannen beleven een verlies anders dan vrouwen; ze zijn meer doeners terwijl vrouwen in het algemeen meer behoefte aan praten hebben. Er zijn veel verwijzingen naar literatuur, films en documentaires, podcasts en websites.

Foodlog

De hoofdstukken eindigen met de QR-code verlieskracht.nl/onverwacht. Hier kan de lezer meer informatie vinden. Een zinvol boek dat op beknopte wijze veel informatie biedt. Een markant praktisch detail: de aanwijzingen hoe je inzage in een politiedossier kunt aanvragen.

Hanneke van de Plassche is uitvaart- en rouwbegeleider en docente Uitvaart en rouw aan het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam.

Leesadvies voor jongeren

Wat gebeurt er met je na een onverwacht overlijden? Dit boek kan je daarbij helpen.