Op weg naar de maan

Woensdag, 8 mei, 2019

Geschreven door: Fiona Rempt
Artikel door: Annelien Kruithof

Breed aanbod aan onderwerpen

[Recensie] Vanwege de titel en cover was ik in de veronderstelling dat dit boek over de ruimte zou gaan. Na het openslaan van het boek bleek dat dit slechts een onderdeel was. Naast de ruimte gaat het over allerlei dingen in de lucht. Dit is onderverdeeld in onder andere ‘hoog of laag’, ‘hoog in de boom’, ‘een man op de maan’, ‘wat is een wolk’ en ‘ik ga op reis en neem mee’.

Het boek is dus erg breed opgezet. Niet alleen qua onderwerpen, ook qua leesniveau. Een voordeel hiervan kan zijn dat jonge kinderen langer geboeid blijven door het boek. Nadeel is dat geen enkel onderwerp uitgebreid aan bod komt. Mocht een kind geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld vliegtuigen of de ruimte, dan is het een gemis dat onderwerpen alleen worden aangestipt in plaats van uitgebreid besproken.

Wat leuk gedaan is zijn de interactieve bladzijdes. Zo waren hier de bladzijdes waar je plaatjes met elkaar moest matchen populair. De interactieve pagina’s zijn er in makkelijke en moeilijkere vorm. Toch vind ik de niveauverschillen in het gehele boek erg groot. Sommige onderdelen zijn heel erg makkelijk, bijvoorbeeld het onderwerp ‘hoog en laag’. Daar worden verschillende dingen benoemd en het kind kan aangeven wat hoog is en wat laag (het hek, het dak, de zon, de kat). Op een andere bladzijde worden de onderdelen van een vliegtuig benoemd, dit is dan weer vrij moeilijk. Het onderdeel ‘een duif met post’ heeft weer erg veel tekst en past minder bij de rest van de onderwerpen.

Het idee van dit boek vind ik erg leuk maar het voelt een beetje chaotisch door de grote niveauverschillen en de vele onderwerpen. Hoewel Helena het boek er een aantal keren bij heeft gepakt en geïnteresseerd in heeft zitten lezen, lijken deze minpunten de reden waarom het haar niet genoeg kon interesseren. Het boek is zeer toegankelijk voor beginnende lezers, dit verlaagt de drempel om een boek op te pakken wat erg positief is. Ik denk ook dat het brede aanbod van onderwerpen geen probleem hoeft te zijn wanneer er duidelijker voor één leesniveau was gekozen. Andersom had er ook gekozen kunnen worden voor minder onderwerpen en wel de brede opzet in leesniveaus, ook dan was het boek naar mijn idee beter tot zijn recht gekomen.

Uiteindelijk zijn Helena en ik samen uitgekomen op 3 sterren voor Op weg naar de maan.