Ordo Entia

Dinsdag, 28 januari, 2020

Geschreven door: Esmeralda van Belle
Artikel door: Bren De Wit

[Recensie] Een tijdje geleden las ik het eerste boek in deze serie, en wat vond ik die onwijs goed en leuk. Dus toen ik dit boek mocht recenseren was ik ook helemaal blij. Want zou dit verhaal mij ook weer kunnen bekoren?

In dit deel gaan we terug in de tijd, toen Grootmeester Casper de Wit nog een puber was van zestien jaar. Casper is de zoon van de Monitor van Aretikos, een genootschap dat het bestaan van mythische wezens verafschuwt en ze maar wat graag helpt verdwijnen van onze aarde. Geweld is ze niet onbekend en laat dat nou precies zijn waar Casper zich totaal niet in kan vinden. Nadat dan ook een van de ergste dingen in zijn leven gebeurd verlaat Casper zijn huis en Aretikos. Hij wordt al snel opgenomen in het gezin van de familie Vegter, de Grootmeester van het genootschap Ordo Entia. Deze orde beschermt de mythische wezens juist en wil niets liever dan dat er vrede heerst tussen hen en de mensheid. De twee genootschappen staan werkelijk lijnrecht tegenover elkaar in hun handelen en denken.

Casper komt erachter dat hij op mannen valt, dit is bij Ordo Entia absoluut geen probleem, wat wel een probleem is, is dat er binnen de orde geen relaties mogen worden aangegaan tussen mens en Mythisch wezen. En jammer genoeg heeft Casper zijn hart verloren aan Alfons, een Alf. Een relatie die dus niet mag, hier heeft hij het behoorlijk moeilijk mee, ondanks dat Casper het echt naar zijn zin heeft bij Ordo Entia.

“Dat betekent niet dat ik niet om je geef, maar je moet eerst jezelf vinden. Je moet eerst van je nieuwe identiteit houden, voordat je van iemand anders kunt houden.”

De jaren gaan verder en de band tussen Johan Vegter, de zoon van de Grootmeester, en Casper is verweven tot een beste vrienden band, of eigenlijk zelfs een familieband. Casper is in het gezin opgenomen en het voelt voor een ieder alsof dat nooit anders is geweest. Behalve dan dat bij lange na niet iedereen erg blij is met de afkomst van Casper in de gemeenschap. Ook komen ze erachter dat Casper een rol heeft te spelen in de vervulling van de profetie. Het begin van Caspers nieuwe leven is daar, maar zal hij zijn rol in de profetie ook echt kunnen vervullen? Komen Casper en Alfons nog wel bij elkaar, of zal dat geluk hen nooit gegund worden? En lukt het Casper om te kunnen gaan met hoe en wie zijn bloedfamilie eigenlijk is?

“Casper weet hoe het is om dingen over je familie te ontdekken die je niet wilt weten. Dat het slopend is om je af te vragen waar je thuishoort.”

Wat was dit een heerlijk boek om te lezen, al vanaf de eerste bladzijdes werd ik meegetrokken het verhaal in en het liet me pas los bij de laatste. Ik hou van dit soort werelden! Esmeralda heeft een vlotte, beeldende schrijfstijl waardoor ik alles al heel snel voor me tot leven zag komen. Dat ze met dit boek een sprong terug in de tijd maakte vond ik vooral erg leuk, zo kom je toch meer te weten over de achtergrond van Grootmeester Casper de Wit. Tegelijkertijd, hoe verder je komt in het boek des te meer het verweven raakt met het eerste deel. Alleen dan vanuit de ogen van Casper geschreven, dit vind ik echt superknap gedaan. Vooral ook omdat je niet het eerste deel gelezen hoeft te hebben om in dit boek te kunnen beginnen. Al raad ik dat wel aan, want het eerste deel is ook gewoon machtig leuk! De tijdsprongen zijn absoluut niet storend, worden duidelijk aangegeven en geven je zo een heel duidelijk beeld van wat er allemaal speelt en heeft afgespeeld.

Ook de Feniks op de voorkant van het boek is voor mij echt een plaatje. Ik hou van de Feniks en dit boek zou daardoor ook gelijk een instant buy zijn geweest, alleen al door de cover. Maar gelukkig is het verhaal het ook absoluut waard. Want wat heb ik onwijs genoten van dit boek en Casper is en blijft toch echt een van mijn favoriete karakters. Ik hoop dan ook echt dat er nog veel meer delen gaan komen in dit urban fantasy verhaal, want ik kan er werkelijk waar nog lang geen genoeg van krijgen. Dit boek krijgt van mij dan ook 5 sterren!

“Nu is je kans om te bewijzen waar je hart echt ligt. Aretikos of Ordo Entia”