Over straatfiguren en wegpiraten

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Mijke Pelgrim
Artikel door: Demi Stein

Reisje naar Canterbury met een opdracht

[Recensie] Dex en zijn klasgenoten gaan op schoolreis naar Canterbury. Samen met zijn vrienden kijken ze er enorm naar uit, want wat gaan ze een boel lol trappen! Tot het moment komt dat ze een opdracht krijgen: iedereen moet een straatinterview doen. Dex spreekt geen woord Engels, dus gaat vervolgens met veel spanning mee naar Canterbury. Eenmaal in Canterbury hebben veel klasgenoten algauw een interview geregeld. Voor Dex begint de tijd te dringen en de spanning op te lopen.

Bijzondere buschauffeur
Terugdenkend aan mijn eigen schooluitjes kan ik mij nog zo goed herinneren dat er van tevoren veel over gesproken en gegrapt werd over waar we dan ook naar toe gingen, maar als er dan een opdracht aan te pas kwam, ervaarde ik veel spanning. Ik kan mij daarom goed voorstellen hoe Dex zich gevoeld moet hebben tijdens deze schoolreis, maar of ik het daarom ook een goed verhaal vond? Dat ligt anders.

Dex en zijn klasgenoten worden van Nederland naar Canterbury gebracht met de bus. Tijdens de reis komen ze er al gauw achter dat hun buschauffeur een bijzondere man is. Hij werkt bij een reisbedrijf om onder andere klassen te vervoeren, maar wordt chagrijnig van de drukte en stelt zich mysterieus op. Mijke Pelgrim wekt hiermee het gevoel alsof er iets spannends is aan deze buschauffeur, waardoor de verwachtingen hoger komen te liggen.

Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je je als lezer afvraagt wanneer die spanning dan komt. Waarom is deze buschauffeur zo mysterieus neergezet en wat is het verhaal erachter? Normaliter vind ik het erg tof wanneer een boek ervoor zorgt dat je bepaalde vragen krijgt en daardoor door wilt lezen, maar…

De afsluiting
Hoewel de schrijfstijl van Mijke Pelgrim prettig is, is het verhaal zelf niet heel bijzonder. Het geheel leest makkelijk weg, de personages zijn herkenbaar en enigszins interessant, maar de ontknoping en afsluiting zijn zeer matig. Het verhaal achter de buschauffeur is lang niet zo spannend als verwacht wordt, waardoor de afsluiting aanvoelt als een teleurstelling. Omdat er door het gehele boek heen verder ook weinig spanning of bijzonders te vinden is, voelt het geheel niet bijzonder aan. In mijn optiek is dit niet de sterkste XS die uitgeverij Best of YA heeft uitgegeven.

Mijke Pelgrim is een Nederlandse jongeren-auteur en heeft inmiddels meerdere titels op haar naam staan. Zo heeft ze naast Over straatfiguren en wegpiraten twee andere boeken geschreven met het hoofdpersonage Dex.

Over straatfiguren en wegpiraten is onderdeel van de XS-lijn van Best of YA, een lijn geschikt voor jongeren die geen fan zijn van dikke boeken. Dit boek is in mijn optiek één van de mindere. Mijn nacht met Vedder is van deze lijn mijn favoriet.

—

Eerder verschenen op Meerboekenblog.nl