Pencarrow

Donderdag, 22 april, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeannie Bertens

Alle ingrediënten voor een leuk en vlot boek zijn aanwezig

[Recensie] Pencarrow is het eerste boek van Esther Stui, eerder heb ik van haar Het Rubens meisje gelezen.

Rebecca is achttien als haar beide ouders overlijden als gevolg van een auto-ongeluk. Na een tijdje bij haar oudere broer Robert en zijn gezin te hebben gewoond, betrekt ze met haar vriendin Simone een appartement. Het leven lijkt haar weer toe te lachen als ze een relatie krijgt met Stan. Helaas is dat geluk van korte duur want ze betrapt Stan met een ander. Rebecca verbreekt daarop de relatie en besluit haar diepste wens te gaan volgen, ze wil schrijfster worden. Ze zegt haar baan op en vertrekt naar Engeland, naar Cornwall. Rebecca geeft zichzelf een jaar om haar droom waar te kunnen maken.

Al snel maakt ze vrienden en gaat ze op het mooie landgoed Pencarrow werken om rondleidingen te verzorgen. De lord van het landgoed vraagt haar om ook de nanny te worden van zijn vijfjarige dochtertje Sarah. Sarah is een verlegen meisje dat langzamerhand door Rebecca uit haar schulp kruipt. Rebecca is dol op alles wat met Disney te maken heeft, dat slaat natuurlijk wel aan bij Sarah. De twee ondernemen veel en maken samen veel lol. In no-time is de hele familie van James, de lord, dol op Rebecca, ook James zelf. Dat is echter wel een probleem want James is verloofd met de ijzige Jemima en Jemima is beslist niet van plan om James af te staan. Ze doet er alles aan om Rebecca van het toneel te laten verdwijnen, James is van háár!

Alle ingrediënten voor een leuk en vlot boek zijn aanwezig en Esther Stui doet haar uiterste best om dat er ook van te maken, ze wil alleen té veel in té korte tijd. Het tempo ligt hoog in het verhaal, sommige verwikkelingen krijg je mee als in een samenvatting, dat is jammer, daar laat de auteur kansen liggen. Als voorbeeld is daar het plotselinge overlijden van de ouders van Rebecca, wat doet dat met haar? Als dit thema belangrijk is in het verhaal, dan mag het ook meer aandacht hebben in het geheel. Met het materiaal dat ze in handen heeft, kan ze makkelijk meerdere boeken schrijven door de situaties uit te diepen en de personages verder uit te werken. Nu krijgen we een aardig beeld van Rebecca maar de andere personages blijven vlak en voorspelbaar. Daar had de auteur meer uit kunnen halen.

Pencarrow is het debuut van Esther Stui, het schrijverstalent is zeker aanwezig en zal zich verder ontwikkelen. Dat heb ik al kunnen merken in Het Rubens meisje. Tweeënhalve ster voor een in aanleg leuk boek.