Recensie: Aandacht, Aandacht! Iedereen op sprookjesjacht

Donderdag, 18 januari, 2024

Geschreven door: Sylvie Misslin , Amandine Piu
Artikel door: Jan Stoel

Jij bepaalt hoe het verhaal verloopt!

Auteur Sylvia Misslin en illustrator Amandine Piu maken avontuurlijke, interactieve boeken, waarin de lezer het verhaal bepaalt. Ze maakten al eerder boeken via dit concept, Wohiohio! Wie brult daar in de jungle (2018) en Op zoek naar de schat van Z. de verschrikkelijke (2021). Nu is er Aandacht, Aandacht! Iedereen op sprookjesjacht! De cover toont al een beetje waar het om gaat. Je ziet een heraut, de hoofdpersonages in het verhaal, de twee kleine ridders Pepijn en Liezelore op de hand van een grote reus. Bij diens laarzen zie je personages uit een aantal sprookjes: De drie biggetjes en Roodkapje. Sprookjes staan centraal, maar op een eigenzinnige manier.

Interactief ten voeten uit
Pepijn en Liezelore wandelen door het bos, Pepijn met een stokpaard en Liezelore voorzien van een zwaard. Opeens duikt er een heraut te paard op die een boodschap voorleest: “Aandacht! Aandacht. Een klein meisje, volledig in het rood gekleed, is verdwenen. Als we haar niet vinden, zal de wolf haar opeten. Zoek haar en breng haar terug naar haar grootmoeder! Dit is een bevel van de Koning!” De zoektocht naar het meisje, Roodkapje, gaat beginnen. Op iedere pagina staat een stuk tekst met daaronder een suggestie van Pepijn en Liezelore. De lezer kan kiezen. Iedere keuze is voorzien van een icoontje dat op een tabblad aan de rechterzijde van het boek te vinden is. Je gaat dan naar een ander deel van het boek, of je bladert terug. Het verhaal krijgt daardoor iedere keer een nieuwe wending. Omdat je zelf keuzes kunt maken is het verrassend hoe het verhaal verloopt. Zo komen Pepijn en Liezelore nieuwe sprookjes op het spoor, zoals Assepoester, Doornroosje, De drie biggetjes, Sneeuwwitje en de zeven dwergen, Hans en Grietje en natuurlijk Roodkapje. Soms is het sprookje wat subtieler in het verhaal verwerkt. Als een rode draad zie je De gelaarsde kat terugkomen die steeds uitkomst biedt. Merlijn de tovenaar komt op de proppen als de twee jonge ridders vergiftigd zijn, genezen moeten worden. Hij is het tegenwicht van de grote in het zwart geklede heks. En hoe je het wendt of keert je komt altijd toch weer op de laatste bladzijde uit: het happy end, zoals een sprookje altijd eindigt.

Humor in taal en beeld
De vertaling van Siska Goeminne sprankelt. Het levert onder meer leuke ‘scheldwoorden’ op: “Alle geitjes nog aan toe”; “Eekhoornscheetjes, zeg”; “Drakenkak”. Leuk om met kinderen creatief met taal bezig te laten zijn door ze zelf dit soort woorden te laten bedenken. De originaliteit spat ook van de heldere tekeningen af. De illustraties zijn lekker groot en er valt veel op te ontdekken. Bijvoorbeeld de scene op het kasteel waar Doornroosje verblijft en waar iedereen slaapt, zelfs een kleine muis met een stukje kaas in zijn pootje, en een bakker met een gebakje op een bordje. Op een andere illustratie loopt een konijn met het stokpaard van Pepijn weg en als de wolf uit het sprookje van De Drie biggetjes het strooien huisje omblaast levert dat een dynamisch beeld op.

Het levert een rijk geheel op waar kinderen veel plezier aan zullen beleven. Het levert nieuwe sprookjes op en de fantasie van de kinderen wordt door het verhaal gestimuleerd. Aandacht, aandacht! dus voor deze sprookjesjacht.

Leesfragment