Recensie: Arendsoog. Een brug te ver

Zaterdag, 11 november, 2023

Geschreven door: Thomas Desmet
Artikel door: Tessa Radix

Arendsoog, de zeventienjarige Anton Arend

De zeventienjarige Anton Arend droomde er ooit van om journalist te worden. Of profvoetballer. Of iets anders. Nu heeft hij enkel nachtmerries over een verdacht ongeval waarbij zijn moeder betrokken was. Zijn oude leven is sindsdien ingestort, zijn gezin is uit elkaar gevallen en de enige reden waarom zijn klasgenoten nog met hem praten, is om mysteries op te lossen. Hij blijkt immers een steengoede detective. Kan Anton het juiste spoor volgen in zijn zoektocht naar zichzelf en de waarheid? (Flaptekst)

Ik werd benaderd door Thomas Desmet met de vraag of ik zijn boek wilde lezen. De achterflap sprak mij zeker aan, het mysterieuze aspect klonk goed namelijk. Dus zeker wilde ik dit boek lezen en een recensie schrijven. Lees hieronder wat ik van het boek vind.

Arendsoog
Arendsoog gaat over de zeventienjarige Anton Arend. Hij droomde ervan om journalist te worden of profvoetballer. Maar door een tragisch ongeluk in zijn woonplaats heeft hij alleen nog maar nachtmerries. Zijn moeder schijnt bij het ongeval betrokken te zijn geweest en het hele gezicht ligt uit elkaar. In zijn woonplaats wordt Anton en zijn familie met de nek aangekeken. De enige reden dat zijn klasgenoten nog met hem praten, is omdat Anton een steengoede detective blijkt te zijn. Het lukt hem telkens weer om mysteries op te lossen. Maar zal het hem ook lukken om het mysterie rondom het ongeval op te lossen?

Ik-perspectief
Vanuit het ik-perspectief wordt het verhaal van Anton verteld. Anton is goed in het oplossen van mysteries en er valt genoeg op te lossen in dit verhaal. Het boek bestaat uit meerdere onopgeloste zaken die worden aangeduid met een zwarte bladzijde. Doordat het boek meerdere onopgeloste zaken bevat, blijf je lekker mee speuren en nadenken over de mogelijke daders. Het mysterie rondom het ongeval en zijn moeder blijkt een rode draad te zijn en in elk deel vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats.

Arendsoog. Een brug te ver leest vlot, het zijn niet heel lange hoofdstukken en Anton is als een realistische zeventienjarige neergezet. Zijn leeftijd komt terug in zijn manier van doen en laten, maar ook in gesproken taal. Leeftijdsgenoten zullen zich goed met Anton kunnen identificeren hierdoor. Verder bevat het verhaal veel humor, ontstaan er mooie vriendschappen en is het een boek met diversiteit zonder dat hier de nadruk op gelegd wordt.

Kortom, Arendsoog is een fijn Young Adult om te lezen waarbij lekker mee kunt speuren bij al de onopgeloste zaken. Zeker een aanrader om te lezen!

Leesfragment

Ook verschenen op mybigloveforbooks